söndag 8 augusti 2010

BB:s elitserietips, del 2

Tvåa i Elitserien 2010/2011 blir Skellefteå. Jag antar att en och annan plagierande skoterrraggare lyfter på ögonbrynen nu, men faktum är att jag lite grann i smyg gillar låtsasgnaget från norr. Vackra färger, härlig publik(!) och framförallt ett rivigt hockeylag.

Skellefteå har kanske inte Sveriges näst bästa lag på pappret, frågan är om de ens tillhör topp fyra. Men det här är ett hjärtetips och när man tippar med hjärtat så får man lov att bortse från faktiska omständigheter och sannolikheter. Sannolikheten att Skellefteå ska sluta tvåa i serien är månne liten. Å andra sidan bjuder seriespelet alltid på några saftiga högoddsare och i år tippar jag alltså Saik som en av dem. Större under har skett. Vem hade till exempel tippat Djurgården som utmanare till seriesegern i fjol?

¤ ¤

Spelet avgörs som tur är inte på pappret utan på isen och på isen har Skellefteå ett spännande lag. Till att börja med ett riktigt vasst målvaktspar. Hadelöv var grymt bra förra säsongen och i Jocke Eriksson har man hämtat in en lovande backup från Leksand. Eriksson tillhörde allsvenskans bästa och borde kunna bli ännu bättre. Jag skulle vilja påstå att Saik är ett av få lag i serien med två potentiella förstamålvakter i truppen.

Backsidan gör mig smått avundsjuk. Skellefteå har tre-fyra spelare som jag mer än gärna hade sett i AIK:

Pavel Skrbek är en sköning som vet hur man fredar området kring buren. Lagom elak kommer han kanske få mig att tänka på Keso i vinter. Skillnaden mellan Pavel och Teemu är emellertid stor. Pavel är nämligen inte bara elak, han är smart och skicklig också.

Adam Larsson och David Rundblad är två andra favoriter. Larsson är väl den största talangen men även Rundblad ser ut att gå en ljus hockeyframtid till mötes. Två blivande storbackar som redan håller hög elitserieklass. Larsson: hundra kilo rightskytt med fantastisk blick för spelet och fortfarande bara 17 bast. Rundblad: back som emellanåt spelar som vore han en fjärde forward. Säkerhetsrisk säger vissa men vilken lirare sen!

Ivan Majesky är varken särskilt rolig eller spännande att se på. Men han gör sitt jobb och han gör det bra. En riktig biff som antagligen gör det tråkigt att vara motståndare i Saikzonen. Behöver antagligen en spelskicklig back bredvid sig för att inte se för stabbig ut. Kompenserar sin bristande teknik med att alltsomoftast stå rätt?

Tim Erixon går förstås inte heller av för hackor men nu orkar jag faktiskt inte skriva mer om Skellefteås backar. Jag blir bara avis.

¤ ¤

Framåt då, framåt? Tja, Skellefteå förfogar knappast över seriens mest flärdfulla uppsättning forwards. Här är det främst riv, slit och hårt jobb som gäller. Spetskompetens finns främst i centern Jimmie Eriksson och den lille men gamle måltjuven Anders Söderberg. Modofostrade Joakim Lindström återvänder till Sverige efter ett antal år i Nordamerika och blir förstås intressant att följa. Hockeynomaden Hagos håller jag naturligtvis ett extra öga på. Det var förvisso länge sedan han kändes som en AIK:are men ändå. Jag gillar Yareds spelstil och unnar honom ett lyckas. I sina bästa stunder kan han faktiskt bära ett lags offensiv.

¤

Kärt barn har många namn och det finns mycket man kan säga om Skellefteå AIK. Twin Peaks, Bröderna Dalton, Plagiatet från norr, you name it! Som AIK:are bör man inte annat än småle åt skellefteå-supportrarna och deras försök att roffa åt sig vårt ärorika namn. Så jag säger så här: Låt de hållas där uppe i skogen. Låt de tro att de är AIK med hela svenska folket. Alla vet vi ju hur det egentligen ligger till: Det finns bara ett AIK - i Norrland!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Blir både smickrad och skrämd över ditt tips. Vi i Skellefteå vill alltid vara underdogs, samtidigt som det är kul att läsa det som är positivt.
Dessutom vill jag bara meddela att det finns en mycket stor tyst grupp skellefte-supportrar som enbart använder benämningen AIK internt för "vårt lag". Vi är inte dummare är att vi förstår att AIK för alla i Sverige, förutom ca 70000 personer i norra Västerbotten, är liktydigt med Gnaget. Men det är som sagt bara de ihärdiga som gör sin röst hörd i denna pubertetsdebatt.
Jag är dessutom stolt över mitt ursprung och vill därför skylta med namnet Skellefteå.
Och sedan förväxlingspotentialen som ej ska föraktas. Hemska tanke om någon tror jag håller på något AIK-lag från Stockholm :-).
/MN