söndag 29 augusti 2010

BB:s elitserietips, del 9

Nia i Elitserien 2010/2011 blir Timrå. Rödörnarna knep sista slutspelsplatsen senast det begav sig men den här gången räcker laget inte till. Faktum är att Timrå säkrar nytt smörkontrakt först i näst sista omgången - via en tursam seger i Södertälje! Så jämn och tät blir bottenstriden till slut.

¤ ¤

Jag misstänker att få av bloggens besökare bryr sig jättemycket om Timrå. Själv tycker jag att både klubben och laget är sådär lagom trist. Trots att jag så klart har stenkoll på varenda kotte i tallskogen så skiter jag i att skriva någon djuplodande analys av läget i laget. Jag nöjer mig med att konstatera att Timrå anno 2010/2011 är ett hyfsat gäng med mycket finne i. Om laget därmed också har mycket sisu vete fan.

Handen på hjärtat. Egentligen borde man kanske tippa Timrå ännu lägre i tabellen än vad jag faktiskt gör. Men de får mitt snälltips av hjärtskärande skäl; jag tycker fortfarande lite synd om dem. Tikarna har inte haft det så lätt. Trots 31 säsonger i högsta serien, varav 12 i Elitserien har dem inte lyckats bärga ett endaste guld. Timrå har inte ens gått till final. Alla minns väl dessutom Mikko Lehtonen och skenan som föll av? Vi snackar mars 2009, kvartsfinal 6. Timrå-HV och förlängning: Bambi gör entré... Stackars, stackars Timrå.

¤

"Nu lyfter vi" skriver Red Eagles på sin hemsida inför säsongen. Red Eagles. Det är verkligen ett jättehäftigt namn, helt rätt i tiden så att säga, men för att ta sig till slutspel vintervåren 2011 krävs det nog mer än örnkoll och svengelska termer. Peter Nordström tränar med laget men lär knappast lyfta Timrå förbi AIK i vinter. Inte den alltid lika sköna värmlänningen Perra Johansson heller. Backen Sebastian Erixon får förvisso sitt STORA genombrott och forwarden Ilkka Pikkarainen utnämns till ny riksgris men i övrigt utmärker sig få av tikarna nämnvärt. Möjligen då Per Hallin som löper redan i december och i samma veva lånas ut till Leksand.

Inga kommentarer: