måndag 16 augusti 2010

BB:s elitserietips, del 7

Sjua i Elitserien 2010/2011 blir Djurgården. Ja, är det inte tokigt så säg. Jag är faktiskt själv lite chockad över mitt märkliga hjärtetips. Borde inte Djurgården hamna sist i tabellen? Borde de inte åtminstone komma efter Gnaget? Nja. Hjärtat säger att det där med inbördes placeringar oss stockholmare emellan är av liten betydelse i år. Det viktigaste i kampen mellan tvillingklubbarna är att AIK vinner derbyna. Och det kommer vi att göra. Hjärnan säger minst tre. Hjärtat säger fyra. Alltså landar vi på ca tre och ett halvt vunna derbyn av fem möjliga.

¤ ¤ ¤

Det är väl lika bra att klargöra det en gång för alla (om det nu finns någon som tvivlar). Jag tycker inte om Djurgården. Jag tycker verkligen inte om dem. Djurgården är som en inåtväxande finne i näsan. En sån där återkommande en som man fick dras med under hela tonårstiden. Irriterande. Röd och gul och fan vet om den inte var lite blå också. Usch! Åsynen av Djurgårdens tröjor framkallar en känsla av äckel. Klubbmärket likaså. Färgerna ska vi egentligen inte tala om men jag gör det ändå. Som väluppfostrad, indoktrinerad och rättrogen gnagare får man läskiga tics varje gång den där kombinationen uppenbarar sig. En del rynkar på näsan. Andra suckar högt. Själv stirrar jag bara på skiten med frågande blick: Ska det verkligen va så där?

Som småbarnsförälder aktar man sig noga för blårandiga kläder. Röda leksaker med blågula inslag går fetbort. Bananer däremot går bra, särskilt om man får mosa dem.

¤ ¤

Djurgården har trots allt ett elitserielag i hockey och tyvärr ett ganska bra sådant. Truppen har emellertid genomgått betydande förändringar under sommaren och det borde märkas i höst/vinter, tycker jag. Det är i alla fall min förhoppning att det tar ett tag för Dif att få ordning på pusselbitarna. Tappen är i ett par fall riktigt tunga och jag är inte helt säker på att nyförvärven väger upp förlusterna. Herr Nilsson fortsätter dock att bygga på sin spelidé - som trots att den praktiseras av Djurgården - faller mig väl i smaken. Det är faktiskt ganska kul att se Djurgården spela hockey. Fart, fläkt och friska tag. Kempe, Ekman och Widing kommer troligen att trivas alla tre.

Hjärnan höjer ett varningens finger och menar att Djurgården mycket väl kan bli bättre än förra säsongen. Hjärtat slår dock dövörat till och går på känsla: Djurgården får problem. Och i kvarten går de på pumpen mot Skellefteå. Heja AIK!

¤

Nu har jag ingen lust att skriva mer om Djurgården. Det börjar bli irriterande. Kan de inte bara chocka oss alla och åka ur?

2 kommentarer:

Tomas / BP sa...

Nähädu din råtta,
apfarmen blir åtta!

Black Boris sa...

Nu tiger du!