tisdag 10 augusti 2010

BB:s elitserietips, del 4

Fyra i Elitserien 2010/2011 blir Frölunda. Klubben som enligt rosa bladet gick back hela 9,2 miljoner i fjol men ändå har sitt på det torra har ingen särskild plats i mitt hjärta. Men i jämförelse med övriga topplagspretendenter, som ännu ej fått mitt tips, är Frölunda enda lag ut som jag inte direkt ogillar. Därför får de mitt hjärtetips.

¤ ¤ ¤

Frölunda är antagligen det lag i serien som jag har allra sämst koll på. Jag såg rätt mycket elitseriehockey förra säsongen - det blir lätt så när man är hockeypuckad och säsongskortsinnehavare - men jag tror inte att jag såg en enda hel match med Frölunda. Anledningen stavas ointresse och likgiltighet. Alltihop på grund av en vresig men vinnande man.

Jag sitter helt enkelt fast i föreställningen om Frölunda som ett tråkigt 1-3-1-gäng. Hjärnans förnuftiga tal om att klubben sedan länge lämnat Lasse Falk-hockeyn rår inte på hjärtats envisa pladder om Frölunda som ett tråklag. Denna min uppfattning om Frölunda grundlades under ett par kritiska säsonger på nittiotalet. Jag var tonåring och hockeytokig men aldrig hade jag så tråkigt som när Frölunda stod för motståndet. Ta säsongen 95/96 till exempel: Matcherna mellan AIK-Frölunda slutade 2-2, 2-0, 1-1 och 1-1. Säsongen därefter: 2-1, 2-2, 3-3, 1-2. Och 97/98: 2-2, 1-0, 2-2, 1-5.

Alla trista matcher till trots; jag lärde mig aldrig att tycka illa om Frölunda. Jag bara slutade bry mig om dem. Förhoppningsvis får jag i vinter anledning att en gång för alla göra upp med mina fördomar. Kanske släpper jag till och med tvångstanken om Lasse Falk och öppnar upp för nya intryck och idéer.

¤ ¤

Ikväll tror jag mig ha tagit ett litet steg på vägen. Jag har läst och lyssnat in mig på Frölunda och kommit fram till att ingenting kan stoppa dem från att knipa fjärdeplatsen. Dock väljer jag att inte redovisa mina tankegångar kring lagbygget, tränarstaben etc. Så roligt ska vi nämligen inte ha det. Däremot lyfter jag gärna fram tio små indianer och förärar dem en liten sång. Glenn Holmqvist, Glenn Hedman, Glenn Bäckman, Glenn Andersson, Glenn Axelsson, Glenn Kallio, Glenn Karlsson, Glenn Lundqvist, Glenn Koivisto och Glenn Pyörälä; this one is for you!

1 kommentar:

FHC-Snacket sa...

Tack för din hjärtas röst. Som Frölundait så är allt stöd utanför 031 något viktigt.

Personligen önskar jag Gnaget välkomna tillbaka till Eliten och tackar för en bra blogg