fredag 4 september 2009

Ett vakande öga


Enligt nordisk mytologi var Oden den störste och mäktigaste av asar. Många stora gärningar begick han. Bland annat sägs Oden ha skapat runorna – forntidens svar på 2000-talets bloggbokstäver. För denna bedrift kom han att kallas skaldekonstens gud. Vid den allvetande jätten Mimers källa offrade Oden, för vishets skull, sitt ena öga. Sedan dess går han ibland under namnet Enöga.
-
I den grekiska mytologin finner vi cyklopen, en annan enögd varelse av kolossalt format. Läser man Homeros klassiska verk Odysséen (i översättning av Erland Lagerlöf) får man bl.a. veta om cyklopen att den är trotsig, osocial och laglös till sin natur. En människoätande jätte utan vare sig skrupler eller medkännande drag.
-
Få hockeyfans har väl stiftat närmare bekantskap med Oden. Själv har jag aldrig mött en as, däremot både ett och annat as. Cykloper till exempel, ser och hör jag varenda gång jag går på Hovet. I Norrtälje för ett par dagar sedan hade jag ett par cykloper strax bakom mig på läktaren. De gapade och skrek i parti och minut, antingen på domaren eller på motståndaren. Cykloperna tycktes mena att allt som de blåklädda spelarna gjorde var fel och regelvidrigt. Domaren var orättfärdig och feg. Leksand var pinsamma och fula. Särskilt när de vågade sig på att tackla en AIK:are.
-
Enögda hockeyfans finns överallt, från Luleå i norr till Malmö i söder. De hörs och syns och de är ofta tröttsamma. Enligt 2000-talets cykloper är det alltid orättvist när det egna laget förlorar. Domaren dömer alltid emot cyklopens favoriter. Motståndarna har tur, flyt och marginalerna på sin sida, medan det egna laget aldrig får något gratis. Den nutida cyklopen kan aldrig erkänna en förlust. Han kan aldrig erkänna att motståndaren var bättre. Han älskar att håna motståndaren när det egna laget vinner. Han är trotsig, osocial och laglös till sin natur. En människoätande pyssling.

2000-talets cyklop: En enögd dödskalle.

6 kommentarer:

Olof Loklint sa...

- Fan i tamburen och rottingen i näsan! Black Boris blir bara mer och mer Boris! Lysande! Som undervisande lärare i bland annat SO ger jag dig MVG för din analys och gudar och asar och enögda fans:)

Black Boris sa...

Då blir vi alltså mer än bara bloggkollegor om ett par år :)

Tomas/ Brynasportalen.se sa...

Hittade in på din blogg nyligen och gillar den skarpt, trots att jag är tokig Brynäsare. Välskrivet, välformulerat och allmänt kul, ja då gör det inget att du är fel ute lagmässigt (även om jag saknar ett riktigt 08-lag i ES).

Vad gäller enögda fans och cykloper håller jag med dig fullständigt, med snart 30 år på läktaren har man hört det mesta, och finns det en toppliga för enögda så skam till sägandes, ligger nog Brynäsfansen högt på den.

Black Boris sa...

Tomas: Tack för fint beröm. Det är glädjande att supportrar till andra lag än AIK hittar hit och gillar det de läser.

Cykloperna tar tyvärr plats lite varstans, inte minst på nätet. Därför känns det särskilt bra att kunna locka hit supportrar av den mer nyanserade sorten.

Anonym sa...

Fantastiskt trevligt att få ta del av dina alster. Som Leksing har jag länge haft förmånen och det stora nöjet att läsa Jämtleksings "konst". Jag kan både dyrt och heligt lova att jag fortsättningsvis kommer att följa dina synnerligen läsvärda inlägg med både iver och beundran.

Instämmer för övrigt med GurkOlle, som jag för övrigt delat sättet att förtjäna mitt levebröd på, när han berömmer din analys. Bravo!

Önskar alla fans vore som Er!

Black Boris sa...

Anonym: Jag tackar ödmjukast för de fina orden och lovar att göra mitt bästa för att leva upp till dina förväntningar. Jämtleksing är en stor borisk favorit och att nästintill jämföras med honom känns STORT!