onsdag 9 september 2009

Gårdagens glädjeämnen

AIK Hockey
Det fanns mycket att glädjas åt på Hovet igår. Så mycket att jag känner mig manad att skriva en liten lista.
Henrik Eriksson
En av Sveriges mest underskattade centrar var tillbaka efter en gävla smäll i skallen härom veckan. Han ledde Gnagets klart bästa kedja och krönte kvällen med ett mål. Övriga länkar i andrakedjan, Victor Ahlström och Jonas Westerling, fick mig gång på gång att tänka på Rangers gamla radarpar Jagr & Nylander.
Nr 12
Provspelande nordamerikanen Lucas Lawson såg bättre ut i tröja nr 12 än kvalfloppen Jamie Milam. Det säger inte så mycket men bättre är i alla fall bättre än sämre.
Isen
Såg visserligen inte bra ut men den var vacker. Vid flera tillfällen under gårdagens match kom jag på mig själv med att sitta och beundra isen framför liret. Den var ren, stilig och 100 % reklamfri. Det kändes äkta på något sätt. Så långt bort man kan komma från artistkontrakt och KHL. Det var kanske inte bättre förr men nog fan var det mer hockey och mindre business. Dessutom var korven billigare.
Herr Melins snabbhet
Kvick som en vessla kom båsets general utrusandes till tredje perioden. Laget var redan samlat och pucken skulle just till att släppas när Roger kom rännandes, antagligen från en sen sittning på dass. Det fick att tänka på den där gången när Mats Lindberg blev inlåst på toa i ena pausen mot Rögle (tror jag det var). Fadäsen, som utspelade sig någon gång på 90-talet, är en alldeles egen historia. Det var dock kul att bli påmind.

Öset
AIK:s vilding, den lille fyren Mikael Österberg, drog bara på sig en onödig utvisning. Det är ett stort steg i rätt riktning. När Öset nu höll sig på mattan klev istället två andra tuffingar fram och ordnade varsin 2+10:a. Starkt jobbat, Bergström och Sandberg! Särskilt med tanke på vilken holmgång till fight det inte var på Hovet i går.

Frazzes frilla
Jag har tänkt på det många gånger förut men aldrig vågat säga det. Idag kliver jag dock ut ur garderoben och erkänner: Jag är imponerad av Frazzes frilla. Vilken frisör går han till? Använder han något särskilt schampoo? Jag önskar jag kunna bära upp min begynnande flint lika väl som Franzén.

Dicks comeback
Inte för att han var särskilt utmärkande och inte för att han var särskilt rapp. Men han var tillbaka. Åh, vad skönt det kändes att ha 6 på isen.

Inga kommentarer: