onsdag 23 september 2009

Hockey via satellit


Viasat Hockey har på bara ett par sändningar övertygat mig. Det här är bra. Det här vill jag ha. Det känns gott att Hockey-Allsvenskan tas på allvar och att man satsar på kvalitet rakt igenom
.

Annat var det i fjol, när TV4 Sport ägde sändningsrättigheterna. Jämfört med Viasat hade man sämre kommentatorer (varav en envisades med att återkommande säga Solna AIK), sämre studioankare och betydligt sämre spelar- och tränarintervjuer. Där TV4 Sport slarvade är Viasat Hockey professionella på varje punkt. Särskilt gläds jag åt att lyssna till expertkommentator Håkan Södergren.

Den gamle djurgårdsbusen har ju i många år fungerat som expert, men endast under ett högst begränsat antal VM-veckor per år. Nu får han äntligen det utrymme som han och TV-publiken förtjänar. Till skillnad från den självgode och mästrande Leif Boork, är Håkan ödmjuk men ändå vass. Till skillnad från gaphalsen Wikegård är Södergren lugnare, sakligare och framförallt betydligt mer välformulerad. Medan Wikegård ständigt tappar koncepten och mer ägnar sig åt att heja och håna än att kommentera, håller sig Södergren sansad och stabil.

Jag tror egentligen aldrig att jag har blivit knäckt på Södergren framför teven. Boork och Wikegård däremot, stör jag mig alltid på, på ett eller annat sätt. Boork mest för hans överlägsna jäsande och proppiga attityd. Wikegård för hans ideliga utbrott och pinsamma påhopp.

En annan som överraskat positivt i Viasat Hockeys sändningar är Tomas Sandström. Jag gillar verkligen hans sätt att ta plats i rutan. Han vågar säga det som spelare, tränare och sportchefer tänker. Han hycklar eller hymlar inte om vad som faktiskt sker på banan. När en kille som Sandström, med den bakgrund han har, konstaterar att ett lag ägnar allt för mycket tid och kraft åt att klaga på domaren, vet man att han har rätt. Samtidigt är han bra på att hålla sig kort. Det finns ingen anledning att grotta ned sig i små, icke avgörande detaljer. Här har TV4 och deras skandalreportrar mycket att lära.
-
Jag var till en början tveksam till f.d. innebandyliraren Jihdes på-isen-intervjuer. Tyckte det såg väldigt fånigt ut när han snurrade omkring på grillor i samband med premiären på Hovet. Men jag har faktiskt ändrat uppfattning. Jag tycker det är bra TV. Jihde jagar rätt på den spelare han vill prata med, kameran följer med och man får som tittare ett annat perspektiv än man är van vid. Dessutom är Jihde duktig på sitt nya jobb. Han har det väl i sig, antar jag, precis som sin mer rutinerade bror.
-
Inför säsongen trodde jag inte att det skulle bli så särskilt många matcher framför teven för min del. AIK:s bortamatcher förstås, men t.ex. Sundsvall-Malmö kändes inte så där väldigt lockande. Tack vare Viasats braiga sändningar har jag redan ändrat mig. Det här kommer att bli en fullspäckad hockeysäsong för Boris, både på läktaren och i soffan.

2 kommentarer:

-greken sa...

Mycket bra skrivet kompis. Hade glädjen att se matchen efter som jag är sjuk och inte jobbade i kväll. Kanon bra av Viasat så nu vet man vad man missar när man jobbar så som jag gör. Men när vi spelar hemma så vet du att jag kommer att finnas där med mina barnsliga utbrott. Mot elitserien nu eller aldrig.

Olof Loklint sa...

Personligen anser jag att det blivit överväldigande mycket nu. Redan förra säsongen satt jag antingen med TV4-sport eller vid datorn och en streamad match. Redan då tyckte jag det var - mycket!

Men men. Man behöver faktiskt inte se allt..kanske...hm..typ!