tisdag 24 augusti 2010

BB:s elitserietips, del 8 (Edit)

Åtta i Elitserien 2010/2011 blir AIK. Först hade jag tänkt tippa oss nia eller tia, för mig spelar det nämligen ingen roll om vi missar slutspelet den här gången. Det enda som gäller är att Gnaget håller sig kvar - helst utan kval. Greken hotade emellertid med att sluta läsa bloggen om jag inte tippade AIK som åtta. Jag har inte hjärta att gå emot min vän. Dessutom har jag sedan tidigare klargjort att mitt elitserietips är ett hjärtetips och därmed tillåter jag mig att tippa lite wild and crazy.

Lite wild and crazy är Greken och lite vild och galen kommer hockeysäsongen att bli. AIK är tillbaka i smöret och det har redan börjat märkas. Allehanda självutnämnda experter, journalister, jourhavande alkoholister och bloggande hockeypuckon har redan kissat på sig av skräck. De gör sitt bästa för att i samlad tropp enas kring övertygelsen om AIK:s bräckliga lagbygge. De påstår att bygget är halvruttet men i själva verket är det kisspojkarna själva som bygger luftslott på tvivevlaktig grund.

- Köp blöjor, grabbar!, ropar Greken från äppelgrenen han sitter på.
- I tusental!, fyller Boris i och kastar ett skrutt på en expert.

Under dinglande råttsvansar singlar fjällrävar, rödörnar, lulebjärnar och kringelknuttar ned i en osalig blandning. De tror fortfarande att de är på väg mot slutspel och gröna skogar men i själva verket är de dömda till en vår utan sol. Ågren och helvetes kval väntar ett par av dem. Och i källaren gnuggar tokmasen sina händer och väntar på att gå till attack. Vilka blir det? Vilka blir det?

¤ ¤ ¤

AIK har ett bättre lag än vad expertisen fått för sig. Till att börja har vi seriens jämnaste målvaktspar. Inte seriens bästa målvaktspar. Men det jämnaste.

Heino-Lindberg har en tokig högstanivå men en brokig lägstadito. Troligen mår han bra av att tampas med en jämbördig konkurrent. Vilket han nu får. Viktor Fasth har nämligen alla förutsättningar för att kunna knipa förstaspaden. Jag är säker på att minst en av dessa herrar kliver fram i höst/vinter och blir den matchvinnare AIK så väl behöver. För dagen lutar jag åt Fasth i kassen. Killen som sånär stoppade Gnaget från att ta steget upp i våras.

Såväl Heino som Fasth har dragits med envisa skador de senaste säsongerna. Därför känns det förstås bra att veta att båda två är konkurrenskraftiga. Dessutom har AIK har en intressant backup. Niklas Lundström är förvisso bara 17 bast men han spås redan en lysande framtid. Gjorde debut i A-laget redan i fjol men kommer först och främst spela i J20.

¤ ¤

Backsidan ser lovande ut, om än lite tunn. Försvarsspelet har varit AIK:s styrka de senaste två säsongerna men nu blir motståndet tuffare.

Dick Tärnström håller fortfarande landslagsklass så där finns det inga frågetecken. Möjligen i så fall för kroppen. Håller den för en hel elitseriesäsong? Kanske kommer Dicken vila en match eller två med jämna mellanrum. Jag är övertygad om att han höjer sig ett snäpp i eliten. Det är roligare att lunka fram mot Färjestad och Brynäs än Borås och Oskarshamn. Dessutom kommer varje match att vara av betydelse för AIK. Vi gnagare har inte råd att snacka serielunk. Här är varenda pinne värd att fajtas för.

Tärnström kommer förhoppningsvis att spela i par med unge Patrik Nemeth. Nemeth är en blivande storback och jag har bestämt mig för att han får ett jättegenombrott redan i vinter. Nemeth visade under sina framträdanden i fjol att han har allt som krävs för att lyckas. Nu är det bara matcher, matcher, matcher och rutin som ska till. Nemeth spelar i NHL inom tre år!

Peter Nolander från Brynäs. En stabil elitserieback som varken utmärker sig åt det ena eller andra hållet. Har sett okej ut i träningsmatcherna och går garanterat in i startuppställningen. Eventuellt i hop med...

...Jonas Liwing, som jag inte riktigt vet vad jag ska tro om. Duktig i allsvenskan men överskattar ibland sin förmåga och blir då slafsig och slarvig med pucken. Finfin skridskoåkare som jag ändå undrar om han håller i eliten. Gick inte som tåget i Dif direkt men är förstås ett par år äldre nu. En av Gnagets två rightskyttar på backplats och därmed viktig i pp.

Fredrik Carlsson och Stefan Johansson var ett stabilt backpar i Allsvenskan. Känner varandra väl på isen och helst vill man väl inte sära på dem. Grabbarna är unga, Carlsson 21 och Johansson 22, men även om de båda har framtiden för sig är det långt ifrån säkert att de redan nu är redo för eliten. Carlsson, som är defensivt lagd tog ett rejält kliv förra säsongen. Tog för sig mer och mer, visade prov på god spelförståelse. Behöver antagligen bli ett snäpp tuffare i närkampsspelet. Har en tendens att slänga bort puckar i stressade lägen och blir ibland avklädd av checkande motståndare. Johansson är riktigt duktig på skridskorna. Hänger med både bakåt och framåt och har ett bra skott. Borde gjort fler mål än vad han gjorde i fjol (4 i serien, 1 i kvalet). Har precis som Carlsson en tendens att bli lite fjuttig i egen zon. Rejäla tag i varje byte och Johansson blir en stabil elitserieback.

Mikael Österberg. Öset kallad och det smeknamnet har han inte bara fått för att han heter Österberg. Öser på i alla lägen. Lill-Frazze är liten men naggande god. Tuff, hård och allmänt skön, både på och utanför isen. Klart sämre offensivt än Stor-Frazze men kanske kan det lossna även framåt i vinter. Potentialen finns. Sjundeback i dagsläget men kommer inte att göra bort sig i Elitserien.

Filip Olsson är ung och utvecklingsbar. Fick en hel del speltid redan i fjol men har en bit kvar till en ordinarie plats i A-laget. Lär inte göra sig ett namn i eliten i vinter.

Josh MacNevin. Rightskytt med betoning på skytt som ansluter i oktober. Ska framförallt göra sitt jobb i pp. Ett osäkert kort dock. Hjärnan varnar för tempot och säger att det här kan bli en flopp. Hjärtat säger äsch då, det här blir tipp topp. Tio mål från blå och sen glömmer vi hjärnans brasklapp.

¤

Vi fortsätter med manskapet som ska göra det framåt och börjar med Bång...

Daniel Bång är bäst. Helt enkelt. Än så länge tämligen okänd i elitseriens hockeylador men om ett par veckor vet varenda modoit, värmlandspöjk och babian vem som är kungen av Hovet. And his name is Bång. Daniel Bång.

Christian Sandberg är näst bäst. En stor liten lirare med jättehjärta. Spelsinne som få och stark åt båda hållen. Jobbar stenhårt för laget och levererar poäng som en sann matchvinnare. Otroligt viktig för Gnagets unga hockeylag. Utgör andra hälften av AIK:s mest lovande par. Första hälften är redan presenterad här ovan.

Patric Blomdahl. Tillbaka där allt började. Står väl för ungefär allt det där som djurgårdsklacken brukar kalla gnagarsvin. En underbar spelare att ha i laget, inte lika rolig att möta. Har redan under försäsongen visat skön inställning och krigarmentalitet. Tvekar aldrig att gå in i en sargkamp. Även om öddsen är usla ska han bara vara först in. Blir en publikfavorit i vinter.

Daniel Rudslätt kommer närmast från Kölner Haie. Kan spela både center och vänsterforward och är rutinerad som få. Får en nyckelroll i AIK som ledargestalt och förebild. Kan förhoppningsvis bidra både med poäng och lite till. Rudslätt har väl enligt en del experter passerat bäst-före-datum men jag är inte så säker på det. Rudslätt har gjort bra ifrån sig i DEL (Deutsche Eishockey League) de senaste fyra säsongerna och den ligan är nog bättre än vad många tror. Resultaten i European Trophy tyder åtminstone på att tyska topplag klarar sig rätt bra mot sina svenska motsvarigheter.

Johan Andersson, ny från Almtuna. Tvåvägscenter och därmed diggad av Gozzi. Betydde mycket för AIS i fjol och tar troligen en ordinarie plats i AIK i år. Har visat framfötterna i de senaste två träningsmatcherna, då i kedja mellan Blomdahl och...

...Johannes Salmonsson. En kille som floppat i tidigare klubbar men som fortfarande bara är 24 år. Jag tror på spelaren och hoppas, hoppas att han får till det i Gnaget. Utstrålar något särskilt på isen som jag inte riktigt kan definiera vad det är. Fiskar efter puck, söker avgörande passningar och kan antagligen hamna i rena rama poängplockarstimmet om det vill sig väl. Jag tippar med hjärtat och säger att Salmonsson gör minst 15 mål i Elitserien 2010/2011.

Oscar Steen. Den spelare i truppen som jag har sämst koll på. Sollentunagrabb som värvats från Modo. Där spelade han regelbundet de senaste säsongerna utan att sticka ut. Statistiskt säkerställt en riktigt bra tekare och det behöver AIK.

Richard Gynge. AIK:s skyttekung i allsvenskan senast och tongivande matchvinnare även i kvalserien. En spelartyp som jag älskar att se. Söker alltid målet och skjuter på det mesta. Är en aning trög på rören och jag är inte helt övertygad om att det blir samma succé i smöret som i källaren. Målsinnet och viljan att vinna kan dock ta Gynge långt och jag hoppas verkligen att det går vägen. Tal om backchecking tar vi en annan dag.

Bröderna Ahlström. Jag har fortfarande inte lärt mig att skilja twinsen åt. Det gör inget så länge de fortsätter att utvecklas. En liten besvikelse i fjol, särskilt poängmässigt. Har förmågan att kliva fram när man minst anar det men måste höja lägstanivån. Hamnar ofta i sarghörnen där de snurrar, snurrar och snurrar. Jag har fått för mig att både Oscar och Victor lagt på sig några kilo muskler i sommar och om det stämmer hoppas jag att det bidrar till att de blir bättre på att komma in på mål.

Joakim Nordström, 18. En yngling att se upp för i vinter. Center som kan få sitt stora genombrott. Naturligtvis en gozzifavorit. Han är väl tvåvägscenter? Japp.

Tobias Ericsson. Doldis som väntar på ett erkännande. Populär bland många gnagare och en spelare som jag tror kan överraska i vinter. Har inga egentliga spetskvalitéer men jobbar alltid hårt och är relativt målfarlig. Antagligen en man för fjärdelinan.

David Engblom. AIK:s meste spelare genom tiderna. Levande legend som gjort en otrolig resa med klubben. Från eliten till ettan och sedan upp igen. Brunkare med enormt hjärta som lär få begränsat med speltid i eliten. Håller hög klass i box play.

Mattias Beck. Komplementspelare. Tveksam elitseriestatus. Jobbar hårt och är duktig defensivt. Får sina ryck emellanåt då han tar pucken i egen zon och trampar fart, ibland hela vägen ner till målchans i andra änden av rinken. Men det sker för sällan.

Andreas Dahlström. 91:a som skulle få det stora genombrottet i fjol men fick säsongen förstörd av en korsbandsskada. En joker när han kommer tillbaka.

~ ~ ~

Det var det det. Boris har sagt och gjort sitt och snart sätter jag mig tillrätta på Hovet. Nu är det upp till grabbarna att börja leverera på isen. Först och främst träningsmatch mot Timrå i morgon kväll. Enligt Hallmans senaste rapport är samtliga sjuklingar tillbaka. En seger i Njurunda skulle sitta fint. Ska vi säga 5-0 till Gnaget?

7 kommentarer:

Greken sa...

Josh,Josh,Josh,Josh,Josh,Josh,Josh,Josh,Josh,Josh,Josh,Josh,Josh,Josh,

Kenneth and the Knu.. sa...

Nu blir jag besviken. Inte bättre än åtta? Du tippar ju med hjärtat.

Så det mesta i ditt hjärta stavas HV och Skeå. Näe, bättre kan du Britta

Black Boris sa...

Kenneth:

Nu blir JAG besviken. Jag trodde först att det var min gamla HV-favorit, Kenneth Kennholt, som varit här och kommenterat. Så var det bara du.

Och vadå Skeå? AIK heter laget om jag får be.

BU, säger Britta Borg.

Plissken sa...

Heja AIK ;)

Gun-britt (min moster i Sthlm)- sedemera GunBright, blev tillslut PistolBritta, håller på Gnaget som ensamt syskon bland 6. Resten är Norrlänningar !

Hoppas det går bra BB, har inte gett mig in på tippning ännu, men snart

Black Boris sa...

Plissken:

Vi kanske skulle slå oss ihop. Ett enda rövarband. Du får vara Mattis. Jag Borka. Nå, vad säger du?

Knektarna är förresten överallt nuförtiden. Ränner i skogen, både dag och natt. PistolBritta får allt vara med på ett hörn. Kan väl vakta vargklämman ihop med Lill-Klippen om inte annat ;)

Greken sa...

Då kan det bli wannabe derby aik mot stolta AIK :-)

Unknown sa...

Underbart med sådant självförtroende...