måndag 2 augusti 2010

AIK:s första ispass

AIK:s första ispass vill man förstås inte missa. För tänk vad mycket man skulle missa om man råkade missa det. AIK:s första ispass.

Pappaledig och fri som jag är tog jag med mig lillkisen till risiga Ritorp tidigare idag. Klockan 12.00 gick Gnaget på is. De såg inte särskilt pigga ut, spelarna. Åtminstone inte till en början. Efterhand fick grabbarna upp farten medan gubbarna fortsatte glida. Jag antar att Dicken inte har så mycket att bevisa i dagsläget. Jag tror aldrig jag sett en landslagsback så långsam som när Sandberg vid ett tillfälle tilläts segla förbi sin kapten. Kung Engblom svettades förstås och slet som den brunkare han är. Men särskilt fort gick det inte. Man kan utan att överdriva säga att det syntes att det var AIK:s första ispass.

Det var trevligt att bekanta sig med nyförvärven. Lite synd dock att utespelarna inte hade nummer på tröjorna. Nu fick jag stå och kisa mot baksidan av hjälmen på var och varannan gnagare för att kunna se vem som var vem. Blomdahl, Andersson, Nolander och Rudslätt hittade jag rätt snabbt. Problemet var bara att så fort jag lät blicken vandra från en spelare till en annan så tappade jag bort den jag nyss spanat in. Det blev bara pannkaka av alltihop så efter en kvart ägnade jag mig uteslutande åt att titta på Bång. En sysselsättning så god som någon på AIK:s första ispass.

¤ ¤

I cafeterian fanns en finfin leklåda för di små. Bror Billy, som också var på plats, klagade visserligen över att där inte fanns någon badboll, men han slutade sura i samma stund som jag bjöd honom en kopp kaffe. Sen lekte han fint med en liten brandbil som han fick låna av sin brorson. Sen blev Billy trött och ville åka hem. Så vi åkte hem. Därmed missade vi sista tio av AIK:s första ispass.

¤

Jag tog en del bilder med min lilla kamera men de blev inte särskilt bra. Ni får nöja er med fotot på Rudslätt här nedan. För den som missade AIK:s första ispass men är intresserad av hur det såg ut rekommenderar jag denna sida. I morgon gör AIK sitt andra ispass. Det ligger så pass nära inpå dagens pass att jag tror jag passar.

Inga kommentarer: