fredag 26 augusti 2011

Lynx Lynx

Ilves betyder lodjur på finska. Vad Ilves klubbmärke betyder vete katten. Luleås supportrar må vara upprörda över sin nya björn som ser ut som en varg som ser ut som jag vet inte vad. Då skulle de se Ilves lodjur. Ilves lodjur ser inte ut som ett lodjur för fem öre. Det ser ut som ett odjur, ett fult gult tofsmonster ritat av någon finsk karikatyrtecknare på fyllan.

Jag måste säga att Ilves klubbmärke är ett av de absolut fulaste jag sett. Och då har jag ändå sett rätt många.

* * *

Det fula märket till trots, igår vann Ilves över AIK i Tammerfors. Det blev 4-2 till slut och enligt svartgult folk på plats såg det, precis som mot Timrå, segt ut. Robert Rosén gjorde två mål, vilket är positivt. Bång vilade efter stjänsmällen i Sollentuna. I hans frånvaro passade Melin och Persson på att fixa och trixa med formationerna. Rudslätt, Rosén, Videll bildade kedja och den konstellationen kan kanske vara ett alternativ framöver. Nordström åter mellan bröderna Ahlström, där tror jag vi har ett vinnande koncept. Hursomhelst är det bra att man prövar sig fram. Det är ju liksom en av försäsongens grejer, att man testar olika formationer och därigenom ser vilka spelare som faktiskt synkar.

Jämför man AIK:s situation idag med hur den såg ut vid samma tidpunkt för ett år sedan så ser det betydligt ljusare ut nu. Då var ju mer eller mindre hälften av spelarna antingen febriga och förkylda eller skadade. Nu är det bara Salmonsson som saknas på grund av skada. (McDonell ansluter i oktober medan MacNevin medverkar i två matcher i Finland för att därefter inleda säsongen i HPK.) Förutsättningarna att få ihop ett slagkraftigt lag till premiären är med andra ord godare i år än vad de var i fjol. Lägg därtill att AIK denna höst har ett på pappret bättre och mer rutinerat lag än i fjol, kryddat med en potentiell poängkung i Videll. Som hockeypuckad gnagare har man anledning att se fram emot hösten med tillförsikt.

Så här tror jag (med reservation för eventuella sjukdomar/skador) att AIK:s anfallskedjor kommer att se ut en bit in i serielunken:

Bång - Sandberg - Videll
Rudslätt - Steen - Gynge
Salmonsson - Rosén - McDonell
Ahlström - Nordström - Ahlström

Backparen tar jag helst en annan dag. Bortsett från den givna duon Carlsson & Johansson känns det än så länge ovisst. Uppställningarna hittills under försäsongen ger så klart en fingervisning, men ändå. Ännu vet vi till exempel inte om Aspeqvist blir kvar i truppen. Om han blir kvar så går AIK in i säsongen med nio backar i truppen (MacNevin inräknad). Frågan är om Melin/Persson tänker fortsätta på den sedan i vintras inslagna vägen och spela med fyra backpar i matcherna. Om inte så kan konkurrensen bli minst sagt hård om den sjunde backplatsen.

Glädjande förresten att läsa om Josh MacNevin igår.

* * *

Jag ämnar nu lämna träningsmatchen mot Ilves och AIK:s försäsong för att istället ta mig tillbaka till kärnan och själva huvudspåret i detta djuplodande och mångfacetterande inlägg. Således snackar vi nu enbart om klubbmärken som är fula.

(Jag har naturligtvis skrivit om ämnet förut men eftersom jag älskar att älta gamla lustigheter och eftersom jag är en sån som mer än gärna drar samma tokroliga skämt om och om och om igen så tänkte jag: Varför inte? Läsare som besöker bloggen enkom för att ta del av mina tankar om spelet på isen kan med fördel scrolla förbi återstoden av detta inlägg.)

Ilves odjur till lodjur väcker frågan som så många gånger förr har snurrat i mitt huvud: Vad är det egentligen med nordiska klubbar och kattdjur? Ibland verkar det som att de gör allt för att överträffa varandra i dålig smak. Se på Linköpings Hockey Club till exempel. Och se på Sundsvall. Se på Bofors. Se på Borås. Borås!! Kanske var det just den katastrofala gemensamma nämnaren som en gång i tiden fick Djurgårdens IF IF att på allvar börja spela apa och klä ut sig till lejon? Inflik apropå kattlik: En svensk tiger. Och en till!

Nåja. Det är ju faktiskt inte bara lagen med spinn som ser ut som nåt katten släpat in. Ta alla dessa fåglar bara: Det är rödhökar här och rödörnar där. I SM-liiga finns det en pelikan! Den är förvisso inte lika ful som den svenska rödhöken, men fett disneyfierad får den åtminstone mig att brista ut i kvack. (Snart ringer de från Canal Plus och erbjuder mig tjänst som stand in för Arne.) Skabbigast av alla nordiska fjäderfän måste nog ändå vara den stackars sjöfågel som Hudiksvalls HC envisas med att bära på bringan. Man tappar andan.

Tacka vet jag Mariestad BOIS. Vi AIK:are stötte ju på Mariestad BOIS flera gånger för ett par år sedan. Då lärde vi oss, förutom att de är bättre på öl än backcheck, att i Mariestad BOIS, där har di känsla för det här med hockeykultur och klubbmärken. Visserligen envisas de som så många andra med att smycka sina tröjor med ett djur. Men det är inte vilket djur som helst - det är en tjur! Dessutom med koppling till kommunvapnet. Så HV71 f.d. Blue Bulls, släng er i väggen! Här snackar vi Nordens fulaste klubbmärke - alla kategorier.

* * *

Ett lag som verkligen inte har något fult djur i märket är Leksand. Med det finns det människor som tycker att de ska ha. Eftersom min blogg har fått en del nya besökare sedan december 2009, tycker jag att det kan vara på sin plats med en efterlängtad repris. Således...


Läs även: Replik till Ragnar

11 kommentarer:

Eddie sa...

Om man jämför med den östra provinsens statsvapen så ser ilves logga ut att vara ett mästerverk.

Nu har jag inga högre tankar om sådant som kommer från samma land som hjallis.

TT sa...

Till Hudiksvalls försvar bör påtalas att deras logo kan vara den enda som faktiskt har en logisk förklaring. Staden är känd, om inte i hela vida världen så åtminstone några flax bortom grannskapet, för den stora flock Kanadagäss som häckar i centrum varje sommar, dessa fän har t o m egna övergångställen. Det anskrämliga flygfäet på tröjan är alltså en Kanadagås.

Black Boris sa...

Men Eddie, Finland är ju så mycket mer än Hjallis. Silverhjälmar till exempel. Och Timo Nykopp. Nä men seriöst... Faktiskt har jag alldeles för mycket finskt i familjen för att INTE hysa höga tankar om åtminstone valda delar av vårat grannfolk. Finnens sak är min!

TT: Suck, jag borde förstås ha förstått att det fanns en logisk förklaring :) Jag tolkar ändå slutet på din kommentar som att du trots allt håller med mig om att fågeln är fett ful.

TT sa...

Ja jag vill nog påstå att den där kråkan är bortom all räddning, fett ful var ordet.

adam K sa...

Boris: Emblem/klubbmärke är mycket intressant. Visst den bild du länade till var ej snygg, men då tycker jag iallafall att man bör kvalitetsäkra en logga och inte se ut hur som helst. Hur vore om en inom militären hade en sådan logga som du länkade till, är det seriöst intryck man får av loggan?
Nä.

Sen bara detta ständiga gnäll på HV:s jag gillade iofs 1996 års tjur den med 2 skuggor =) Den senare från 1997 och framåt 2000-talet var inte alls lika snygg, då skämdes man. Idag har HV den traditionella igen det som skapade HV och du ser nog även på H:et och V:et att de är ihop va. Som en symbol för det är en sammanslagning. Många missar denna lilla detalj som är på höger sida om H:et och vänster sida om V:et.
Niklas den där på expressen ville antagligen bara ha kommentar då under slutspelet mot HV-DIF=)

Tänk om vi hade samma tänk som över pölen, stad/lag + budksap i ett och samma. Vi behöver ej heta sharks för traditionen i sverige är emot det, men budskap vad vill klubben utåt? Räcker inte med en tex Lag, HC och inte däremellan tanke på budksap....men men symboler är intressant.

Black Boris sa...

Adam, din kommentar väcker många frågor som du kanske kan hjälpa mig att svara på:

1. Hur kvalitetssäkrar man en logga?

2. Vad har militären med hockey att göra?

3. Den lilla detaljen på HV:s logga hade jag helt missat: Tror du att det där med H och på höger sida och V och på vänster sida även rymmer en hitintills dold politisk dimension?

4. "Niklas den där på Expressen" vet jag inte vem det är. Vad skrev han egentligen under slutspelet?

5. Jag funderar lite på vad du menar med att NHL-lagens märken sänder ut budskap. Kan du till exempel säga vad Pittsburgh Penguins och Chicago Blackhawks sänder ut för budskap med sina pingviner respektive indianer?

6. Har du något bra förslag på framtida budskap för AIK?

Linkeboda sa...

Känns som att jag ramlar in lite sent i diskussionen, men det här med att LHC har ett lejon är ju för att det har varit stadens symbol och motiv på stadsvapnet sedan 1300-talet. Sedan att lejonet är vitt är för att man precis hade hittat vita lejon i Afrika när klubben bildades...typ.

Det kanske inte är världens snyggaste lejon, men helt klart den perfekta (och mest logiska) symbolen för LHC.

Black Boris sa...

Alltså. Med tanke på hur höga, pretentiösa och inte minst seriösa ambitioner jag ursprungligen hade med detta inlägg så borde jag naturligtvis ha tagit upp det här med märkenas inneboende logik. Det är rentav kattastrofalt (ursäkta den medvetna felstavningen) dåligt av mig att inte ha bättre reda på historiska fakta. Mitt anseende som välrenommerad bloggare har fått sig en törn, jag inser det.

När det gäller Linköpings Hockey Club och deras vita lejonlogga står jag emellertid fast vid min ursprungliga åsikt: Märket är, logiskt eller ej, fult som fan!

För övrigt kan man väl aldrig ramla in för sent i en diskussion heller? Kör hårt, Linkeboda!
 
Ps. När vi ändå är inne på ämnet LHC; jag har ju faktiskt bloggat om Cluben förr:
 
Linköpings Hockey Club och Culture Club

adam K sa...

Tjena boris du får svar på dina frågor imorgon, såg dit svar nyss.

Linkeboda:
Mycket intressant inlägg.

Borir igen:
Ta Ducks tex. Mycket simpelt.
De har kvar ankan (ankfoten), färgerna är Orange (Orange County, deras odling av apelsiner i Anaheim) designen i sig på matchdräkterna är tagna ur miltära, dock vet jag ej vad detta har med anaheim eller hockey att göra men som jag fattade detta så ville anaheim bli "tuffare".

adam K sa...

1. Hur kvalitetssäkrar man en logga?

Svar: MAn ska direkt se vad det föreställer....dck var det ara en spekulation som jag ville ha det=)

2. Vad har militären med hockey att göra?
Svar:Var en liknelse till tydlighet och seriöst det ska vara.

3. Den lilla detaljen på HV:s logga hade jag helt missat: Tror du att det där med H och på höger sida och V och på vänster sida även rymmer en hitintills dold politisk dimension?

Svar: Nä, det som är på H och V så är det två streck som för samman H:et och V:et. Såg nu att strecken börjar på botre benet av H och slutar i början av V:et. Inte att H är på höger eller V på Vänster utan de två små parallella streck som sammanför H och V=)

4. "Niklas den där på Expressen" vet jag inte vem det är. Vad skrev han egentligen under slutspelet?

Svar: Han skrev inte, han sa en sak, fråga Zoran han vet...och jag men han berättar bättre än mig=)

5. Jag funderar lite på vad du menar med att NHL-lagens märken sänder ut budskap. Kan du till exempel säga vad Pittsburgh Penguins och Chicago Blackhawks sänder ut för budskap med sina pingviner respektive indianer?

Svar: Chicagos kan jag, kring Michigan fanns det indianer, så de är helt rätt i sin logga. Om du vill fördjupa dig i ämnet så kan du gå in på wikipedia (engelska versionen) och söka på lagen så berättar de om de 30 loggorna ,eller inte alla lag men många av de.
San Joses var nåt om snabbhet vilket de hade i sin laganda nåt liknande. Ducks har tex färgen Orange för sina apelsin odlingar som de är kända för och även för Orange County (kommunen) Så det finns djupa budskap om man lser lite om dom, det finns även i sverige också, men jag får nog läsa på mer om sveriges=) finns ofats förklaringar varför de väljer den symbolen osv.

Ett exremt exempel på detta är speedway med sin tydlighet av sina märken.


6. Har du något bra förslag på framtida budskap för AIK?

Svar: Nä men fråga klubben vad de står för och jämför om du ser det i symbolen? Jag menar detta att jag gillar AIK:s märke....

OCH kom ihåg detta var inget personligt mot dig utan bra en upplysning.....

Black Boris sa...

Tack Adam. Nu känner jag mig upplyst som få.