tisdag 9 augusti 2011

Kringelknutten Fredriksson 2.0

Kvällens inlägg går till en ärrad vän och kamrat. Kringelknutten har det inte så lätt nuförtiden. Mens en annan lutar sig tillbaka inför ännu en härlig säsong i smöret, står Kringelknutten i startgroparna inför en lång och jobbig vandring i källarvalvet kallat Allsvenskan. Det blir inte lätt inte. Inga sköna möten med Boris och hans Bång. Inga heta koppar och kroppar på Hovet. Bara knäckebröd i Leksand, flott korv i Örebro och en och annan kondomerad gurka i Västerås.

Det är inte utan att man känner en viss sympati. Kringelknutten kan dock trösta sig med att han minsann snart får stifta bekantskap med sitt gamla favoritlag Bofors. Kringelknutten älskar Boforshockey, är det sagt. Boforshockey får det att vattnas i munnen på gamle KK. Boforshockey får det att rycka i baguetten. Boforshockey får Knutten att vilja älska med en kanon. Tror jag. Fan alltså, när jag tänker på Kringelknutten och Borås blir jag nästan lite avundsjuk. Flera gånger ska Kringelknutten få se sitt anrika göra upp med Borås. Borås!!

Hur som haver jag Knutten kär. Därför har jag ikväll så smått uppdaterat min (och Lasse Berghagens) gamla dunderhit till hans ära. Med denna lilla visa vill jag visa min vän och kamrat hur mycket jag gillar honom och hans härliga, kärliga och oumbärliga blogg. Keep on knutting my friend! And don't mention the kvalserien.



För längesen
när jag var 29 år
fick jag en första kommentar
från bloggarvän
när jag var 29 år
ett svar på tal från karlakarl

Kringelknutten Fredriksson
Ja, så hette han
En gång var vi främlingar
men så mötte vi varann
Kringelknutten Fredriksson
Han var så fin och grann
Alla våra hämningar
försvann när två hjärtan brann

Och varje dag
så fick jag hälsa på
helt gratis i hans bloggarvrå
Knutten var svag
för heminredning så
Sarg ut blev aldrig trist och grå

Kringelknutten Fredriksson
Ja, så hette han
Åh hans hand var, må ni tro
het som en hel savann
Kringelknutten Fredriksson
Hans lag visst aldrig vann
Det tog Knutten dock med ro
ty han var en riktig man

Och tiden gick
Jag som först var en rå
svartsynt och vilsen gnagare
blev för var blick
som jag fick av Knutten, åh
allt mjukare och svagare

Kringelknutten Fredriksson
Ja, så hette han
Knutten byggde bloggarbro
som aldrig nånsin brann
Kringelknutten Fredriksson
En hyvens, fredens man
För ett åter-rendezvous
skålar jag, ta mig fan!

2 kommentarer:

Adam K sa...

Boris: Den var mycket bra, det inlägget...

Kürt Kringel sa...

Biggus Bångus> I min ära ett tårfyllt inlägg. Tack!

Jag förrättade en resa häromsistens för att bena ur allsvenskans sorglösa attribut.

”Bofors-hockey”! Strömberg och Czarneckis ” Ett drömspel”. Ryggsäckar och livrem i en labyrint av skyttegravar. Bofors, är inte för evigt. En dag rasar skiten omkull, lägger sig någonstans och täcks långsamt av naturkompost. Århundrade läggs till århundrade. Så en dag kommer en jeppe med akademisk examen och en brödpensel och frilägger dem.