måndag 1 augusti 2011

Skål för Gnaget ska det va!

Min vän Greken står mig när och är mig kär. Sällan har jag roligare än när jag sitter bredvid Greken på Råsundas eller Hovets läktare.

Med Greken har man aldrig tråkigt. Till och med när AIK förlorar är det kul. Som igår till exempel. Vi satt på familjeläktaren och såg Gnaget tappa taget. Elfsborg fick ett tidigt mål och därefter var det bara skit med det mesta. Men på södra sitt var det livat. Greken körde one-man-show och fick som så ofta publik. Han gapade på domaren. Han skrek till stinsen. Han ylade och bar sig åt. På sitt alldeles egna, lite lagom oskyldiga och unika vis. Själv gjorde jag naturligtvis ingenting för att hetsa honom. Det behövdes ju inte. De barnsliga vredesutbrottens okrönte konung klarar sig bra ändå.

När matchen blev trist och vi började känna oss uppgivna kom vi in på samtalsämnet hockey. Jag sa: Sommaren är skön och fin men med hösten kommer hockeyn. Greken sa: Ja, det gör den. Sen skålade vi i våra plastglas. Greken spillde och torkade sig runt munnen. Jag drack min avslagna med elegans. Greken frågade: När är nästa försäsongs-match? Jag svarade: Den 18:e augusti, mot Brynäs i Märsta. Greken nickade. Du ska dit va? Mm, mumlade jag. Därefter höjde vi glasen en gång till. För Gnaget ska det va, sa Greken. För Gnaget, sa jag.

Ett dygn senare sitter jag vid bloggarstolen och tänker. På Greken och Gnaget. På hockeysäsongen som så sakteliga närmar sig. Jag kollar Youtube och googlar Bellman... Så sås ett frö som sakta men säkert växer till ett inlägg - som sig bör avslutat med en sång:


Boris & Bellman: Epistel 7



Fram med bloggarstolen, gå loss, skruva
- Släpp tjuven in
Sno en gammal visa med till din gruva
- Gör den till din
Inled först mjuk, helst utan att stressa
Bred ut svart duk, gör läsar'n beredd
Sätt sen igång med att pennan vässa
Visa dig avklädd, var inte rädd

Greken gutår, mitt bröst mig klämmer
- Mitt hjärta tätt
Glappar, klappar varje gång du stämmer
- Upp i falsett
När jag ser dig så tänk att jag finner
värme, vänskap, här i mitt bröst
Ty med ditt glas du mig påminner
att snart blir det hockeyhöst

Åh, mitt öga ser som i en dimma
- Ett fröjdens hav
En publik om vilken jag nu rimma
- Ett hov rentav
Helga det rum där gnagarna gastar
där Boris är nervig och Greken är grov
Där Bång och Dicken mot målet hastar
för att stilla våra behov

Se den höjda armen, någon skämtar
- Knäpp lite grann
Hör hur han i sin visselpipa flämtar
- Pekar på vår man
Se Grekens ögon, se den glöden
Se sådan klarhet bak buskiga bryn
Hör Grekens vrål, se läktarnöden
JÄVLA ZEBRA! hörs hem till byn

Se nu svart och gult i skönsta prydnad
- Det närmar sig
Mina känslor från förnuftets lydnad
- Nu draga mig
Draga mig dit, just dit där Hovet ligger
Men än får jag vänta ett litet slag
Ja, än får jag vänta trots att jag tigger
Ack, jag vill så gärna se mitt lag

Originalet

3 kommentarer:

Adam K sa...

Nu har min tippning börjat, först ut Växjö Lakers.....

Tjena Boris, iår får ni nog gnaga hårdare för nu är inte Fasth en överraskning längre=)

Ha det gött i värmen

Black Boris sa...

Hej Adam, kul att du börjat tippa. Fast jag förstår mig inte riktigt på din "ranking". Menar du att man utifrån spelarnas längd, vikt och ålder kan förutspå hur bra eller dåligt ett lag klarar sig i eliten?

Adam K sa...

Boris:
Glömde källan=), är ju från eliteprospects.

Sedan ville jag bara visa vart ungefär laget kan ligga bland övriga lag, tex ta HV som har äldst trupp har har också mest rutin men som du såg själv kunde ett AIK slå ut dom över 7 matcher eller hur? Vad gäller tyngd tycker jag har en viss betydelse i långa loppet och snittålder på truppen, men rätt ålder, vikt i laget så kan det bli ett jäkligt bra lag generellt, Ta tex Luleå- Växjö, Luleå är iår lättast i serien möter 4 rankade Växjö, finns ju alltid två scenarier, 1. Luleå kör ifrån Växjö, 2. Luleå stoppas upp alternativt får svårt att försvara sin egna gård. hajjar du?
Ta tex under åren hV vunnit guld 04/08/10 så hade Hv tyngsta trupp, de vann med tyngd.

Men so mdu frågade om växjö eller ranking generellt så tycker jag det är bra mått stock, men hur vore om dte fanns ett lag med enbart Tedenbyare? Tunna och små mot ett tungt Modo? Du hajjar.

Det enda jag ville med rankeninge är att visa vart de ligger ungefär. Men skrev aldrig att tack vare deras tyngd kan vinna utan SKRÄLLA ellerhur?

Eller ta detta med bredden i laget, man kan ha två olika sätt 26 med rutinerad bredd eller 26 med orutinerad bredd, men jag tror ändå Växjö skräller, jag kände redan under kvalserien att nåt var i görningen och Växjö är en uppstickare och inom 5 år är de organiserat som en medelklubb i elitserien.

Bra att du är uppmärksam....