fredag 21 januari 2011

Boris & Bellman: Fredmans epistel 81

Till gnagarhjärtat mitt och alla andras i Stockholm och
annorstädes, diktad vid BB. Dedicerad till AIK.



Märk hur vår skugga, märk Boris mon frère
ut ur ett mörker sig lutar
Hur guld och purpur på bloggen, den här
torkar tårar som sprutar
Vinkar Karon från sin brusande älv
Vinkar Karon? Äh, han får ro sig själv
Bliv vid din gruva ej dyster
Därför Boris, kom hjälp mig och välv
gnagardrömmar med lyster

Lillklockan klämtar men storklockans dön
hörs ej i svartaste orten
Blott stackars skrålande gossarnas bön
hörs vid kvalserieporten
Vägen upp till templets skriftprydda stad
trampas mellan Ros och Wennerholms blad
Bultande hjärtan, kalla kårar
Se hur vår stolta och svartklädda rad
reser sig upp ur bårar

Så gick subtila lånord åt till tal
De smakar sol och pannkaka
Här, hitåt kräset, Bellman hör mitt skval
Han än glor tillbaka
Han från himlens höjder hälsar idag
och med honom alla lustiga lag
Vem skall nu som Lucifer falla
Törstig var han och törstig är jag
Vi är törstiga alla

Originalet

3 kommentarer:

Adam K sa...

Just det, HV möter ju AIK=)
Hoppas på en välmött match.

Om Hv ger AIK 3 p, så färväntar jag mig att AIK slår Skellefteå, Luleå och FBK, Deal?

Greken sa...

Jag tar den dealen Adam. Men jag tror att HV är starkare en AIK och tar en ganska enkel seger i morgon. Men man kan ju hoppas att jag har fel. Hur som helst lycka till i morgon hoppas på en välspelande och spänande match

Black Boris sa...

Tack Greken för att du hoppade in och tog hand om dealandet med Adam. Själv är jag alldeles för upptagen med att travestera idoler.

Det är vid de här tillfällena man går in i januarimörker och tycker att man kastar pärlor rakt ut i ingenstans.