fredag 12 mars 2010

Land of hope and dreams

Almtuna och Malmö gör alltså upp om den sista kvalserieplatsen. Det blir spännande att följa utvecklingen. Jag tror på Almtuna men hoppas på Malmö. Gnaget har haft det jobbigt värre mot AIS den här säsongen, dessutom vore det inte helt fel om Rögle tvingades till två skånederbyn framöver.

¤ ¤ ¤

Det är väldigt svårt att sia om kvalserien. Men jag gör ett litet försök ändå. Ska man vara seriös (och det är man ju) får man nog börja med att säga att det här kan bli en ovanligt jämn kvalserie. Jag tror inte att något av lagen är överlägset de andra. SSK och Rögle går naturligtvis in som förhandsfavoriter, det hör liksom elitlagen till att bära den bördan. Men Leksand, AIK och Växjö har alla potential att utmana elitduon.

Går Almtuna till kvalserien tror jag visserligen inte att de blandar sig i toppstriden men jag är säker på att de kommer plocka poäng av mer än ett lag. Särskilt de allsvenska kollegorna ligger pyrt till. Särskilt särskilt i Gränbyhallen. Malmö däremot tror jag främst kommer att plocka pinnar av Rögle. Mot SSK räcker de inte till. Förhoppningsvis inte mot AIK heller. I sista omgången har Malmö Leksand borta och det vet vi ju alla hur det brukar gå.

När det gäller spelschemat är jag varken nöjd eller missnöjd. Det är liksom aldrig förrän efter att matcherna spelats som man vet om spelordningen varit bra eller inte. En sak glädjer mig emellertid, nämligen att SSK och Rögle möts i första omgången. Därmed kommer minst ett av lagen att tappa poäng direkt. Det tror jag är bra för AIK och de övriga lagen från allsvenskan.

¤ ¤ ¤

Snart avgår tåget från perrongen. Jag tänker då inte stå kvar och vinka.

I will provide for you
And I'll stand by your side
You'll need a good companion for
This part of the ride
Leave behind your sorrows
Let this day be the last
Tomorrow there'll be sunshine
And all this darkness past


(Springsteen - Land of hope and dreams)

2 kommentarer:

adam K sa...

Blackboris:
vore kul och se DIF - AIK igen i elitserien, dte är om jag får säga min mening rätt bra för båda lagen och publicetetn höjs, plus att SSK hålls kvar så är dte ju SSK, Brynäs, DIF och AIK som kan bli en derbygrupp=)
Eller varför inte plita in LHC där också så blir Hv av med de i gruppen=)

Black Boris sa...

Håller naturligtvis med dig. Sen vore det förstås ännu häftigare med en derbygrupp bestående av AIK, Dif, Brynäs och Leksand! (Men det tycker nog inte SSK-Kent...)