fredag 25 september 2009

Kommentar om kommentarer

Jag både roas och oroas när jag tar del av andras bloggar. Kommentarsfälten fungerar inte sällan som pysventiler för anonyma näthatare. Dessa grälsjuka grobianer tycks tro att det är deras rättighet att smutsa ner i andras vardagsrum. Men det är det inte. En blogg är inget nätforum, inget offentligt rum för smutskastning och personangrepp. En blogg är inte allmänhetens egendom.

En blogg kan vara allt det som jag nyss räknade upp, men endast om bloggaren själv vill det. Det är nämligen alltid bloggaren själv som bestämmer. Om bloggaren är road av att hålla diskussionsklubb i sina kommentarsfält så inte mig emot. Ingen ska dock tro att en blogg per definition är en öppen samlingsplats för diverse dumskallar och debattörer.

Själv har jag än så länge klarat mig från de värsta nätmarodörerna. Naturligtvis beror det till stor del på att Black Boris har så pass få besökare. Jag får vara glad för den feedback jag får, typ. Tyvärr har jag emellertid vid ett par tillfällen känt mig nödgad att radera kommentarer. Påhopp, personangrepp, rasistiska tillmälen osv. hör helt enkelt inte hemma här, inte heller renodlad reklam.

Jag tillåter inte vem som helst att skriva vad som helst på min blogg. Jag tillåter inte kommentarer som uttrycker åsikter eller påståenden som jag själv skulle skämmas över att yttra. Det här är mitt offentliga vardagsrum, alla är välkomna hit. Men den som missbrukar gästfriheten åker ut. Svårare än så är det inte.

3 kommentarer:

greken sa...

Jävla Zebra får jag 2+10 och några matcher nu =)

Black Boris sa...

Nä, bara en monokel från Synsam.

greken sa...

Ja jag behöver ju det. På söndag blir vi ju många på matchen. Boris, greken, pucken, röger och 2 kids går det ryckten om. Kan du bekräfta dessa ryckten.