fredag 11 mars 2011

Heaven is a place on earth

VI HAR GUD PÅ VÅR SIDA. ERA JÄVLAR.

Nä, orden ovan är inte mina. Jag skulle aldrig drömma om att uttrycka mig så där vulgärt. Åtminstone inte utan utropstecken. Men kvällen till ära tyckte jag det passade att göra en Gnaget. Således besökte jag nyss ett gäng lirare från Jönsköping, enkom för att råna dem. Det var väl ungefär vad AIK gjorde i Kinnarps, rånade HV på segern. Fasth var Fasth - igen. McDonell gjorde mål i PP - igen. Och Laine ägnade större delen av matchen åt att åka runt och gapa och skrika och klia sig på pungen - igen. Sistnämde surskalle var i gott sällskap. Har Davidsson någonsin sett så arg ut som i kväll? För en sekund trodde jag han skulle dra på sig matchstraff. Näven hängde i luften. Tänk att man kan bli så arg på en av brorsorna Ahlström.

AIK leder matchserien med 3-0. Vad fan ska man säga egentligen? Det är helt makalöst. En vanlig hockeykväll hade HV71 gjort minst fyra-fem mål på sina många chanser. Men det här var ingen vanlig hockeykväll och AIK är sannerligen inget vanligt hockeylag. Viktor Fasth är något så ovanligt som en världsmålvakt utan landskamper. Han är skillnaden mellan lagen ikväll. Han är helt otrolig. För tredje kvartsfinalen i rad gör han ett antal omöjliga räddningar och efter kvällens bravader ligger hans räddningsprocent i slutspelet på 97,27. Det är osannolikt bra. Magnifikt, lysande, fantastiskt på alla sätt. Dessutom har han ett kollektiv av utespelare framför och omkring sig som för närvarande spelar som i trans. AIK anno 2011 är precis som AIK anno 2010: som allra bäst när det gäller som mest.

Vi är god väg att slå ut de regerande mästarna. Fortfarande kan förstås mycket hända men jag har jävligt svårt att se hur AIK ska kunna tappa det här övertaget. Ingenting talar för att HV71 ska kunna vända. Å andra sidan var det väl ungefär vad de flesta sa om AIK:s chanser att rubba HV från första början. Det blir några dagars uppehåll nu och det är möjligt att det är bra för HV. Kanske är det där deras chans ligger, att de får lite tid på sig att repa mod. Men jag tvivlar. AIK spelar med ett sådant självförtroende, med en sådan glädje och kamplust. Hela laget utstrålar energi. Det gäller bara att stänga matchserien, att ta det där sista viktiga steget. Jag tror vi gör det redan på tisdag.

3 kommentarer:

loppanspappa sa...

Du slår huvudet på spiken hela tiden i din blogg.
Vilket jävla kämpagäng vi har i vårat lag! Stolta AIK!

TT sa...

Ni ser verkligen till att knäppa alla -inklusive mig med mitt tips om KS- på näsan. Men det tar jag så gärna för detta är riktigt kul och imponerande att se.
Sedan blir man ju lite extra glad av att det är just HV ni piskar upp. :)

För övrigt var Davidssons kommentar om matchstraffet bland det dummaste jag hört på länge, jag hoppas verkligen ni gör processen kort med honom och hans anhang. Att få se Hv åka ur kvarten med 0-4 mot det "sämsta" laget vore en fröjd. :)

Greken sa...

Ni har pengar men vi har hjärtat. O hjärtat kan inte köpas för några pengar. När tom en artist spelare som Kent McDonell slänger sig och täcker 2 skott i matchens sista minuter då förstår man med vilket hjärta dom har spelarna spelar. Tack AIK för att ni gör mig och resten av supportrarna stolta