lördag 1 september 2012

Both sides of the story

Efter regn kommer sol och efter sol kommer regn. Bragdens mamma följs inte sällan av hennes fasters mosters bror; en lätt bakfull karl med rumpan bar.

Så blev det igår. Efter den bragdartade insatsen mot Sundsvall - AIK vann borta och höll dessutom nollan mot ett erkänt svårspelat brunkargäng - blev det platt fall mot det, med europeiska mått mätt, toppenbraiga laget Timrå IK Red Eagles. AIK började förvisso hyfsat, ledde till och med med 2-0 en bit in i andra akten. Men sen gick det alltså åt skogen. Misstag straffades brutalt. Utvisningar blev dyrbara. Ju längre matchen led, desto hårdare pressade Timrå på. Monténs mannar vann rättvist. AIK förlorade i en, som Jimmy Hamrin skrev på sin blogg, "elitseriemässig match".

Men ingen fara på taket. Det är traditon att torska mot Timrå på försäsongen. Det gjorde vi även i fjol. Och alla som var med då vet hur det gick sen.

Än så länge ser jag inga skäl till oro: Timrå kommer att spela i kvalserien till våren. Förhoppningsvis i sällskap med Växjö, troligtvis i sällskap med Rögle. AIK däremot kommer att växa så det knakar. Igår gjorde Broc Little sin blott andra match i Gnaget. Nicklas Jensen likaså. Bröderna Ahlström stod för båda målen och fortsatte därmed att leda lagets offensiv. AIK mönstrade än en gång ett gäng lovande juniorer. Och Fredrik Hynning noterades för en assist! Det gjorde däremot inte Björn Melin, som uppenbarligen sparar sig till Elitserien. Det gör även Fredrik "Fish" Carlsson - som dock var ytterst nära att göra mål igår. Tur att han missade. Jag vill också vara med när han mister oskulden.

Hockey handlar om att scora. Framifrån, bakifrån, alla sätt är bra utom de dåliga. Det vet Modo. Igår kvitterade de sent mot Sundsvall - det från allsvenskan degraderade division 1-laget - med ett, enligt uppgift, regelvidrigt mål. Pucken ska visst ha letat sig in efter det att buren blivit flyttad. Fuskare. Idag blir det andra bullar, då ett revanschsuget AIK står för motståndet. Lustigt nog kommer även Modo revanschsuget till match. Senast lagen möttes - i klassiska Pinbackshallen, Märsta - vann AIK med 6-1. Den gången var Modo heta i tre och en halv minut. Därefter blev det överkörning och lattjolajban. Jag räknar med en jämnare drabbning i eftermiddag.

Nedsläpp 13.30. Matchen kan ses på http://st.nu/scacupen/aikmodo Kostnad: 69 kr, inkl. moms!

* * *

Respekt till min vän Eddie som bilar allena till Sundsvall idag. En riktig AIK-hjälte!

* * *

Som supporter är man sällan objektiv. Cykloperna dominerar i leden. I år räknar Synsam i Ängelholm med att försäljningen av monoklar kommer att stiga med upp emot tvåhundra procent. Detta med anledning av Rögle Bandyklubbs oväntade återkomst i eliten. Även i Örnsköldsvik, Jönsköping och Byske förväntas intäkterna öka. I Göteborg däremot är man innovativa. Fansen kommer att kunna välja när de köper matchprogram; klappa på köpet - eller monokel!

Då jag inte bara hara två ögon utan även är lite eljest överlag gör jag mitt bästa för att (ibland) se båda sidorna av saken. Denna min objektiva egenhet skyller jag på Phil Collins, vars musik en gång i tiden inspirerade mig stort. Medan AIK spelade mot Timrå igår noterade jag gladeligen hur olika man kan uppfatta saker och ting, utifrån klubbfärger på glasögonen. Så här såg det ut på twitter i samband med att AIK:s Esa Pirnes drabbades av en utvisning:










Both sides of the story. Men som jag brukar säga: Världen är inte svart och vit. Den är svart och gul.

Inga kommentarer: