fredag 28 september 2012

Tabellvetet ljuger inte

Man vet att det går åt helvete när man redan i omgång sex sitter och garvar uppgivet åt eländet.

AIK är så dåliga. Det finns i dagsläget ingenting som tyder på att det här laget ska leva upp till sina egna förväntningar. Topp fyra min stjärt. Med den internt inbillade och externt uttalade målsättningen går det åt pipsvängen med en fjärt! Den här upp(k)lagan av AIK är den sämsta jag sett sedan 2001/02. Och då hade vi ändå Boris Zabka i laget. För att inte tala om Fredrik Hynning. Skönt att han är tillbaka förresten. Den som påstår att AIK anno 2012/13 saknar själ saknar skäl.

Sitt still i båten, brukar jag säga. Men den här gången står jag i fören och gapar. Ös då för fan, ös!

* * *

Jag gick till Hovet som en uppgiven man igår kväll. Räknade med torsk och folktomma läktare. Heder till oss som dök upp. Förståelse för de som stannade hemma. Att pröjsa överpriser för att se ett lag i fritt fall är sällan särskilt kul. Då spelar det ingen roll att AIK satsat stort på finfina svart-gula vepor och SM-guldsflaggor i taket. Då spelar det ingen roll att det spelas Dansa. Pausa. i andra pausen. Då spelar det ingen roll att Berit är på fnitt-fnitt-humör och kvittrar hihi mellan Dick och hans efternamn.

* * *

Jag borde ha förstått redan i första pausen mot Färjestad. När mazarinerna var slut. Det var ett järtecken så gott som något.

* * *

Kalla mig gärna undergångsgnagare eller vad fan ni vill. Jag bryr mig inte. Jag vet vad jag ser och jag vet vad jag tycker. Har tillräckligt många år på Hovet och Globen för att kunna jämföra olika upplagor av Gnaget. Som många andra gör jag vad jag kan för att stötta laget. Jag gör vad jag kan för att dra med mig gnagare till matcherna. Men vem fan tror ni köper en lösbiljett till AIK-Rögle, en tisdag i oktober, när spelet ser ut som det gör? Vem fan betalar för att bli på dåligt humör?

Det kommer att krävas förändring och den förändringen finns det bara en man som kan stå för. Anders Gozzi byggde laget och Anders Gozzi måste renovera det. Exakt vad som måste göras vet bara han. Jag kan inte tänka mig att Gozzi sitter still i båten. Han ser ju samma matcher som vi andra. Han ser ju också vartåt det barkar. Att det inte bara luktar kvalserien, det stinker. Tabellvetet ljuger inte. Gnager däremot suger. Och Björn Melin är lika oladdad och ofarlig som Björnes Magasin. Endast lösa skott. Snigel är hans vän och kamrat.

* * *

Det finns ett par spelare som trots den miserabla starten på säsongen förjänar beröm. De är i tur och ordning: Niklas Lundström, Christopher Aspeqvist, Joakim Nordstöm, Mattias Janmark-Nylén och Nicklas Jensen. Sen finns det en hel drös spelare och ledare som förtjänar kritik. Ett par av dem är redan nämnda. Resten medvetet glömda. Broc Little ett undantag. Han försöker så gott han kan, men när han trots en bra match inte ens får vara på isen i spel fem mot tre så undrar man ju. Har AIK ett ledningsproblem? Eller till och med tre?

* * *

Broc Little förresten. Som enligt en mobiloperatör som gärna syns på Hovet egentligen heter Brack Liddel. Det var faktiskt roligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

underbart klockrent skrivet