söndag 23 september 2012

Today's another day to find you

Gårdagen gav AHA-upplevelser for life. Idag räknar jag med nya. Inte minst är jag spänd på vad AIK:s norska stjärntrio kan hitta på.

Vi snackar tre norska landslagsspelare som värvats till Gnaget inför denna säsong. Vore det inte för Holøs backposition så hade vi kunnat slå ihop dem till The Red Line. Alla som minns Pavel Patera, Martin Procházka och Otakar Vejvoda fattar prylen. Redan igår visade Helene Martinsen, Line Bialik Øien och Silje Holøs prov på klass. Martinsen och Bialik utgjorde två tredjedelar av förstakedjan. Med Lisa Hedengren som center mellan sig skapade norskorna chans på chans i Leksands zon. Kedjan stod för två mål i första perioden, då Bialik och Hedengren satte 1-0 respektive 3-0.

Silje Holøs har ett så vackert förnamn att jag redan börjat bearbeta min gravida sambo. Om det blir en dotter förordar jag numera Silje.

* * *

AIK möter Brynäs idag och det är inte kattskit som kommer på besök. Trots att jag nyss förlorat oskulden, och är allt annat än särskilt insatt i sakernas tillstånd, så har jag läst på tillräckligt för att fatta att dagens motståndare blir en svår nöt att knäcka. Brynäs tog sig till final i våras men föll snöpligt med 0-1. Modos kunniga kvinnor visade i finalen att The heart of hockey nuförtiden utgörs av dem och inte av herrarnas kärringlika sopgäng.

Brynäs har för övrigt spelat SM-final tre år i rad men väntar fortfarande på sitt första guld. För min del får de gärna fortsätta att vänta. Men att målet är högt satt står uttalat och klart. Liksom AIK inledde Brynäs igår Riksserien med en seger, 3-0 borta mot Segeltorp. Laget kommer till Ritorp med minst lika gott hopp om pinnar som Gnaget. Förhoppningsvis blir det den förre brynäsaren Silje Holøs som avgör till AIK:s favör.

* * *

Today's another day to find you
Shying away
I'll be coming for your love, OK?

Inga kommentarer: