söndag 2 september 2012

Att skapa en vana att vinna

SCA-cupen blev verkligen ingen succé - men vem hade räknat med det? Tre matcher på tre dagar, klart som korvspad att Perra & Co då väljer att lufta ivriga juniorer framför rinkrostiga rävar.

AIK såg pigga ut inledningsvis mot Modo men mattades ju längre matchen led. Naturligt just med tanke på det minst sagt intensiva matchandet. När man tittar på resultaten i cupen bör man nog ha i åtanke att Timrå och Modo tjuvstartade turneringen redan den 22 augusti. Allt annat än en svartgul tredjeplats hade således varit över förväntan. Eller kanske inte. Man vill ju alltid se AIK vinna. Men ändå. Försäsong är försäsong och en floskel blir inte mindre sann bara för att man upprepar den likt ett mantra. Resultaten på försäsongen bör alltid tas med en hink salt.

Låt oss istället fokusera på vad som faktiskt varit bra, samt vad som behöver bli bättre.

Igår mönstrade AIK för första gången denna hockeyhöst en närmast komplett forwardsuppställning. Endast David Lillieström-Karlsson saknades. Det kommer såklart att laboreras en del med kedjorna framöver, sannolikt en bit in i seriespelet. Så är det alltid. Kedjan med Pirnes som center mellan bröderna Ahlström känns emellertid klockren redan nu. Jensen och Little kan nog också komma att trivas ihop. Frågan är vem som ska centra mellan dem. Sandberg? Janmark? Steen? Kanske Jocke Nordström? Den som lever får se.

Sistnämnde Nordström var stundtals riktigt bra igår - i en inte helt ovan högerforwardsposition. Där får han gärna förbli.

Den enskilde spelare som glatt mig mest i helgen är Broc Little. Killen hade inte spelat en match sen i april inför SCA. Ändå kommer han ut med fart och frenesi som få. Nu blev det inte mer än ett turmål (mot Sundsvall) den här gången, inte desto mindre har Little visat klass. Hans förmåga att ta in pucken i anfallszon, närmast på egen hand skapa oro runt motståndarkassen, hitta mål och sina medspelare... Broc kommer GARANTERAT att bli en ny publikfavorit på Hovet i vinter.

"Det finns lite att jobba med", sa Fredrik Carlsson till Marie Hallman efter 1-4 igår. Det är en sanning med modofikation.

Det finns i själva verket ganska mycket att jobba med. Spelet i egen zon till exempel. Där såg det emellanåt riktigt dåligt ut i Sundsvall. Virrigt, segt. Dålig kommunikation? Man ska naturligtvis inte lasta juniorerna för detta. Men självklart uppstår det missförstånd när oprövade kort kastas in i leken på detta sätt. Den som i mina ögon sett allra segast ut har faktiskt varit Fredrik Carlsson, inte minst i början av matcherna. Dick Tärnström hade också kunnat växla upp ett par snäpp. Återvändaren och blivande elitseriedebutanten Andreas Frisk tror jag kommer att få slåss för sin plats framöver.

Den junior som imponerat mest på mig är Jonathan Andersson. Konkurrensen om backplatserna har knappast mjuknat efter helgen.

Målproduktionen kunde och borde naturligtvis ha varit bätte. Sedan AIK smällde in fyra mål i tredje perioden mot Leksand (vinst 5-4 den 18 augusti) har det blivit blott sju mål på fem matcher. Varav alltså två mot division 1-laget Sundsvall. Här är jag dock inte särskilt orolig. Snarare övertygad om att det kommer lossna rätt snart, förhoppningsvis redan i samband med veckans dubbelmöte med SSK. Det måste få ta lite tid att hitta rätt med formationerna. För övrigt är det nog inte formationerna som varit problemet på sistone, snarare bristen på vilja att driva hårt och tillräckligt uppoffrande på mål.

Något som däremot oroar mig är målvaktsspelet. Daniel Larssons ok kommer att bli tungt att bära och det vill till att han får riktigt bra hjälp av sina utespelare. Jag hoppas, hoppas på Larsson och tänker absolut inte döma ut hans chanser att återta en landslagsplats. Men av vad jag sett hittills så vete fan. När Viktor Fasth kom till AIK imponerade han stort redan på försäsongen. Jämförelsen är kanske orättvis men det är lika bra att vänja sig. Larsson kommer säsongen igenom att jämföras med Fasth, oavsett vad han, jag eller bragdens mammas moster fasters bror tycker om saken.

Det sitter en plansch på väggen i AIK:s omklädningsrum med texten "Create winning habits - to create a habit to win". På onsdag och fredag står Södertälje Sportklubb för motståndet. Det är dags att börja vänja sig vid att vinna nu, Gnaget.

10 kommentarer:

Åke sa...

Vad händer här ? Ett inlägg där du inte förklarar hur ointresserad av AIK:s fotbollslag du numera är ? Skärpning, du borde tjata lite mer om det, det är ju en jättebra grej för alla Gnagare.

eddie sa...

Oj då, att du Åke blev besviken över avsaknaden så får väl jag hjälpa dig lite.
jag är också ointresserad, dessutom av sådana som tror att AIK bara består av bollar och att AIK skulle bli kastrerade om man tog bort fotbollen

Åke sa...

eddie: Vilket fantastiskt korkat svar. Jag följer både hockeyn och fotbollen, var på Hovet ikväll. Det jag säger är att man behöver naturligtvis inte vara intresserad av AIK: s samtliga sektioner, men man kan ju hålla sig ifrån att snacka skit om AIK i "offentliga" sammanhang, är det så svårt ? Jag tror att Boris förstår vad jag menar, men du eddie gör det knappast, vänligen svara inte igen, livet är för kort för att diskutera med korkskallar.

Black Boris sa...

Nej Åke, jag förstår inte vad du menar. När har jag snackat skit om AIK i offentliga sammanhang? När har jag förklarat hur ointresserad jag är av AIK:s fotbollslag?

Åke sa...

Läs igenom dina inlägg, du kan ju starta någonstans vid förra hösten, avskedsmatchen för K. Pavey. Möjligt att påståendet att du snackat skit är att gå för långt, men jag förstår bara inte varför du så ofta måste påpeka hur mkt hockey och hur lite fotboll du är. Onödigt, att så split mellan Gnagare är bara kontraproduktivt. du gör ett lysande jobb med hockeyn, varför inte hålla dig till det ?

MN sa...

Nu måste jag stå upp och försvara en gnagare, hur mycket det än bär mig emot. Dessutom syntes det klart o tydligt vilka tecken jag skulle skriva i för att bevisa att jag inte är en robot, så det gäller att passa på.
Åke, visst är du lite väl lättkränkt här? Om det nu är så, notera mitt om, att BB har påstått att hockeyn ligger honom varmare om hjärtat än fotboll, på vilket sätt skulle det så split mellan Gnagare? Och fortfarande om det nu är så, varför skulle han inte få uttrycka det? Till och med om han ogillade fotboll och skrev skit AIK fotboll så ser jag inte problemet. Ditt försök till munkavle för ju tankarna till den gamla sovjetstaten.
Men framförallt bekräftar du den bild vi bönder lite retsamt försöker pådyvla er stockholms-supportrar, ett gäng lättkränkta vildhjärnor som tar varje tillfälle i akt att söka bråk. Klarar du inte av människor med andra åsikter än dina?
Försök istället se det underbara i att alla gnagare är olika och inte en homogen massa.
Sedan måste jag ju säga att BB visade stor glädje efter er vidriga vinst över det ryska(?) storlaget i fotboll häromveckan :-). Så int' ger he' bara hockey.

Black Boris sa...

Hej igen Åke. Har tanken nånsin slagit dig att du läser bloggen som fan läser bibeln?

Åke sa...

MN: Du förstår inte problemet, nej.

Boris: Hmm, tror du har en poäng där, till viss del. Jag är extremt allergisk mot interntjafs i AIK och alla som bidrar till det. Kanske du fick en för stor skopa kritik.

MN sa...

Åke, det var i alla fall trevligt att få diskutera problemet med dig.

Åke sa...

MN: Jag vet inte riktigt vad det är du vill att vi ska diskutera. Att du inte förstår varför jag inte tycker att Gnagare ska prata skit om AIK, speciellt inte offentligt ? Observera att det är en stor skillnad på att tycka saker och att vilja censurera, så ditt snack om Sovjet faller tillbaks på dig själv. Eller vill du att vi ska diskutera dina svepande generaliseringar om "Stockholms-supportrar" ? Du får ursäkta, men jag avstår.