tisdag 25 september 2012

Jönsköping är en plats på jorden

Tillbaka till Jönsköping. Tiilbaka till Kinnarps Arena. Staden där AIK gjorde så bra ifrån sig i kvarten 2011. Hockeyladan där man kan tjacka baconchips och klappa med klappor. Där Fredrik Stillman en gång visade mig vägen till den rätta läktaren och där Johan Davidsson är kung, kapten och killen med största pillen. Inte ens Dicken kan mäta sig i ståndsmässigt ledarskap.

Det är dit vi ska, det är där vi ska spela. Och enligt Perra släppa lös det vi har inom oss ikväll. Låter skitbra tycker jag.

Det är ett stukat AIK som kommer till spel. Ingen kan lura mig att tro något annat. Säsongsinledningen har varit spelmässigt ojämn och poängmässigt usel. Alldeles för många spelare har varit alldeles för bleka. Det är egentligen bara våra ynglingar som presterat efter förväntan. Jocke Nordström tycker jag sammantaget varit lagets bästa spelare. Lundström visade i Luleå att han tänker ge Larsson en match om förstaspaden. Janmark har visat han är i A-laget för att stanna. Jensen har gjort ett mål.

Men gubbar som Steen, Hynning, Sandberg och inte minst Björn Melin måste börja prestera. Pirnes måste bli frisk.

Och Dicken måste vakna ur sin Tärnrosa-sömn. Annars kommer det gå åt helvete alltihop. Dicken som var så bra förra säsongen. Hittills denna höst har han varit så pass kass att jag på allvar börjat undra om han nått vägs ände. Med Josh och Johansson tillbaka vete fan om Tärnström - med dagens form - ens tillhör våra sex bästa backar. Anfäktar och anamma! AIK tar ingen slutspelsplats utan en kapten som föregår med gott exempel. Jag förväntar mig en resning utan like.

* * *

HV71:s damlag heter Queens. Herrlaget tjurar fortfarande över att de blev Blue Bulls istället för Kings.

* * *

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag vill se Larsson eller Lundström i kassen ikväll. Lundström var bäste gnagare i Luleå och förtjänar en match till. Larsson bör å andra sidan vara sugen på att spika igen mot sin förra klubb. Risken finns förstås att han gör en Norrena (åtta insläppta i Linköping igår) och det vill man ju inte se. Oavsett målvakt krävs det fart och fantasi framåt. Tar det ideligen stopp i mittzon även ikväll så kan vi hälsa hem.

Och det gör inget om vi istället för att hela tiden sjunka ner runt egen kasse står upp och håller ut i egen zon.

* * *

Jag hoppas, hoppas men vete fan om jag tror. Känner mig ovanligt skeptisk och trist. Så överraska mig Gnaget! Vinn eller brinn!

Inga kommentarer: