måndag 1 november 2010

AIK - Frölunda 5-2 (1-0, 3-1, 1-1)

När AIK vinner så brukar det heta att motståndarna varit dåliga. Och visst var Frölunda dåliga ikväll.

Frågan är om det är AIK som gör dem dåliga eller tvärtom. Jag vill påstå att det knappast är Frölunda som gör AIK bra. Det är inte heller så att AIK spelar på Frölundas misstag. Snarare konsekvent och målvedet på eget initiativ. AIK åker skridsko, skapar tryck runt och mot kassen. Pressar Frölunda till svåra, dåliga uppspel. Samtliga svargula formationer maler på. I första perioden får AIK utdelning i power play men i övrigt är det marginalerna emot. Men laget visar tålamod och tillit till den egna spelidén. I andra är så marginalerna för. Då sitter puckarna och spelet blir än bättre, både bakåt och framåt. Efter 4-0 är matchen i praktiken avgjord.

Eller är den det?

Kenta Johansson tyckte visst att det såg ut som om laget hans sket i brallan. Riktigt så vulgär vill inte jag vara. Kiss och bajs liksom. Nä, Frölunda blev överkörda helt enkelt. Bortspelade, utklassade, totalt dominerade - i två perioder. I slutet av andra och i större delen av tredje tar Frölunda emellertid över taktpinnen. Före och i samband med 5-1 så är det mest den där berömda turen som bra lag har som räddar AIK från en nervkittlande avslutning. Frölunda är nära att reducera både en, två och tre gånger. Fasth gör ett gäng avgörande räddningar och har dessutom god hjälp av stolparna. Bra lag har tur.

Som av en händelse tappar AIK initiativet just i samband med att Oscar Steen åker ut 2+10. Är det en ren slump?

¤ ¤ ¤

Inför matchen skrev jag ju liten önskelista:

1. Jag ville se Sandberg och Bång dominera isen
Den förstnämnde tillhörde isens bästa.

2. Jag ville se Dicken göra mål
Det fick jag.

3. Jag ville se Rudslätt göra mål
Han spelade inte så där blev det inget.

4. Jag ville se Fasth hålla nollan
Det gjorde han inte men han var lika bra för det.

5. Jag ville se Carlsson och Johansson solida och stabila
Japp. Johansson målskytt dessutom. Och vilket mål sen! Säsongens vackraste (AIK-mål) så här långt.

6. Jag ville nog se Gynge göra mål också
Nja, inget mål men väl ett fint förarbete till 5-1. Gedigen insats även i övrigt.

7. Och Nollander
5-1. Nolander.

8. Jag ville se Bröderna Ahlström snurra runt och servera Steen
Jodå, det gjorde de så fint. Alla tre serverade varandra. Inget mål dock.

9. Jag ville se Salmonsson soloåka från egen blå och trycka upp trissan i taket
Nä, det gjorde han inte. Men tre assist är väl inte så pjåkigt?

På förhand var det där mest en lustig liten lista för Boris med en dröm. Så här med facit i hand får jag lov att tacka för kaffet och lyfta på hatten. Julafton kom visst tidigt i år.

¤ ¤

Närmast ett par dagars njuta och ladda upp. Djurgården på torsdag. Någonting säger mig att den matchen kan bli något alldeles extra.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Bli inte alltför kaxig nu, men njut för helvete njut...

Black Boris sa...

Jag är nog snart nere på jorden igen. Men jag svävar gärna i det blå ett par dagar till...

batong sa...

Hej vad det går för gnaget i år, fasth inget släpper mellan sina lår, bara hoppas det består, ända till i vår.
för ja i kvalet helst då ser, en indian på rygghäst far.

ja ja gjorde så gott ja kunde, blev som det blev håll till godo.

Olof Loklint sa...

Jösses vad ni är bra nu! Värsta lokomotivet som skenar fram och upp i tabellen. Finns det risk för ett riktigt magplask snart? Att ni halkar på ett "bananskal" och plötsligt går på pumpen? Derbyt på tordag blir en tydligt vattendelare för er. Lyckas ni vinna mot DIF, ja då jäklars, då finns det inget som bromsar längre....

Kvalserie - vad är det?

Eddie sa...

bättrehockey// bli inte för kaxig? hrrm, tror jag minns någon ramsa om nån som hette Sten och nått glashus.
kommer dock inte ihåg mer så de va nog inget viktigt ;)

min teori är att Ahlströmmarna och Steen, snurrade runt så mycket så att fhcspelarna blev yra, därför vann vi ;)

Hockeysossen sa...

Grattis! Imponerande andra period. Jag säger som Lasse. Njut!

HansJohan sa...

Vill bara välkomna dig att kika in på Dalagnagarnas nya hemsida

Vore ett länkutbyte på sin plats tro?

Black Boris sa...

HansJohan, ser bra ut det där. Länken är på plats. Tog mig friheten att låna en bild också. Antar att det är okej?

HansJohan sa...

Perfekt! Din länk kommer upp alldeles straxt.

Det finns inte så mycket att göra på sidan nu förutom att kika runt, men forum och annat kommer upp senare.

Kika gärna in med jämna mellanrum så ska du se att det händer grejer.

Stort tack för länken!

Black Boris sa...

HansJohan: Tack själv!