söndag 16 augusti 2009

Inför HockeyAllsvenskan 2009/2010, del 1

Nä mina vänner, nu skiter jag i pengarna och ekonomin. Låt oss hoppas att det löser sig, som han sa som sket i badkaret. Från och med denna stund fokuserar jag på hockey, hockey, hockey.

Rent sportsligt ser det bra ut för Gnaget. Till min stora glädje kommer vi till spel med ett på pappret ännu bättre lag än i fjol. Vi har lyckats behålla samtliga spelare av klass och fyllt på med tre intressanta poängkungar... nåja, prinsar än så länge då.

Bröderna Ahlström är vi många som ser fram emot att följa i vinter. Hur bra är dem? Hur pass väl står de sig i konkurrensen? Är de redo för att ta klivet upp bland de stora pöjkarna? Själv är jag än så länge avvaktande. Jag vill inte sväva iväg när det gäller dessa talangfulla tvillingar. Jag räknar med mycket poäng men är mer osäker på hur väl huddingesönerna sköter försvarsarbetet.

Richard Gynge är ett högintressant nyförvärv. Han slog personligt rekord i fjol då han öste in poäng för Oskarshamn. 41 pinnar (varav 17 mål) på 44 matcher är riktigt bra. Ex-bajaren hade dock ett ännu bättre poängsnitt säsongen 2006/07 då han för ett annat Smålandsgäng, Nybro Vikings, mäktade med 39 poäng på 37 matcher. Då gjorde Gynge dessutom 21 mål! I Gynge hoppas AIK ha hittat sin sniper, den utpräglade målskytt som laget saknade i fjol. Fan vet om man inte lyckats.

Gynge hade för övrigt en mer än okej plus/minus-statistik i fjol. 35-30 får ses som klart godkänt i ett mediokert lag som Oskarshamn. Detta kan jämföras med tvillingarna Ahlström, som slutade på 32-35 (Oscar) respektive 32-39 (Victor). Å andra sidan hade Huddinge som lag det betydligt tuffare än Oskarshamn när det gäller den totala målskillnaden, varför ingen större skugga ska falla över twinsen.
-
Ett par spelare har lämnat AIK inför årets hockeyallsvenska. Två av dem vill jag passa på att hylla. Johan Adolfsson, som i år återvänder till nykomlingen Örebro, var en personlig favorit i fjolårets Gnaget. Kanske inte den största hockeyspelaren Hovet sett men jag gillade honom skarpt. Tuff, tålig och med ett stort hjärta. Adolfsson ska ingen gnälla på, inte ens i Örebro.
-
Rasmus Ericsson var en annan doldis som föll mig i smaken. En skicklig, tänkande center som jag gärna sett i AIK:s dress även i år. Nu förtjänar dalmasen sina kulor i Borås och jag lovar att applådera honom när han återvänder till Johanneshov.
-
Nu inväntar jag med spänning min specialbeställda matchtröja: #80 BORIS - Välklädd ska en va!

1 kommentar:

Anonym sa...

av 7 bakåt va tvillingarna inne på 1 (mot ssk) medan gynge på betydligt fler. tvillingarnas + H. eriksson kedja är den med minst minus.
Sedan har gynge gjort något mål än? Tvillingarna har hittat rätt en varsin gång