måndag 26 september 2011

Always look on the bright side of life

Jag lekte Greken-leken i tevesoffan ikväll. Fast bara inombords. Med en glad och hockeytokig liten kille bredvid sig, som jublar lika högt vilket lag som än målar, är det svårt att pressa fram några riktiga utbrott. Så jag kokade i smyg, höll de värsta barnsligheterna för mig själv. Som tur är finns det mobiler, SMS och kompis Greken. Min gamblande vän och jag hade stadig messkontakt i en och en halv period. Sen fick jag nog. Sen orkade jag inte tumma mer på glappknapparna.

Sex minuter in i första perioden hade jag lust att göra en Ture Janzon med Z; slänga ut teven genom fönstret. Men grabben ville se hockey och jag hade inte hjärta att ta kvällsnöjet ifrån honom. Han hade ju sett fram emot matchen lika mycket som jag. Till skillnad från mig brydde han sig inte om att AIK:s försvarsspel var uselt och ruttet och att utespelarna lämnade Markus Svensson åt vargarna och riksgrisen. Till skillnad från mig tyckte han det var kul att se massa mål istället för inga mål, som i lördags på Hovet.

Om det inte hade varit för den miserabla starten - och för zebran och hans vänner i mitten av andra perioden - hade det kunnat bli en riktigt lyckad kväll även för mig. Men känslan efter matchen är att vi gav bort den. Linköping gjorde det bra som utnyttjade Gnagets brister. AIK gjorde det dåligt som bjöd på tre enkla mål. Det håller inte på den här nivån. Vi såg det mot Djurgården i derbyt, då i andra perioden. Nu hände samma sak i första. AIK-spelarna får skärpa sig kvickt. Jag är trött på att se Melin tvingas ta tidiga timeouter.

* * *

Inspirerad av min lyckligt sovande son som antagligen drömmer drömmar av guld just nu tänker jag trots allt avsluta kvällen med att highlighta det positiva.

AIK gör två snygga mål i PP som sånär vänder matchen.

Linus Videll är på väg mot storformen.

Sandberg bröt mål- och poängtorkan.

Bång blir mer och mer Bång.

Vi är trea i tabellen, har plus tre i målskillnad och spelar match igen om tre dagar.

Viklund fortsätter att spela tryggt och snyggt.

Johan Åkerman är tillbaka i gammalt gott slag. Ser äntligen lika kass ut som han gjorde under åren i AIK.

Det var på tiden!

* * *


4 kommentarer:

Marran sa...

Det är konstigt ändå att Åkerman alltid gör poäng, jag minns senaste när han var i Elitserien, i HV71, då var han också den store poänggöraren. Hur fan går det ihop med hans otroligt lama spelstil i övrigt? Han var knappast den bästa spelaren på isen, men mest poäng gjorde han.

Det är som om Peter Norlander, förra året, skulle vara poängbäst i Gnaget.

Black Boris sa...

Alltid är väl att ta i? Åkerman ska ju göra poäng i PP och igår blev det visserligen en. Men två ass på sex matcher tycker jag är sådär. Särskilt med tanke på hur usel han är i egen zon. Peter Nolander gillade jag, lite grann.

Anonym sa...

Patrik:

Ett: Jag tycker lika synd om Markus S som jag gjorde om Björn B i fjol. Ärligt talat, vill AIK-spelarna mobba ut alla andra utom Fasth eller? För i ärlighetens namn, så lite pondus spelarna visat i tamigfan alla matcher sen Viktor kom som det varit en annan målvakt är bedrövligt, rent av sagt förjävligt. Är inte ett dugg charmigt även om jag älskar Viktor, men Viktor varar inte för-evigt (tyvärr) men det gör däremot AIK och emblemet. Man ska alltid ge 100%... Sen förlorar man ibland ändå, men jag kräver viljan.

Två: Man blir faktiskt riktigt jävla trött på sveriges mes-domare. Kompensationsutvisningar här och där hela tiden, varför? Om ett lag spelar fult och det andra inte så förtjänar man 10 tvåor i baken och ska inte tro att man ska ha några själv "bara" för att fördelningen är ojämn.

Tre: Domaren igen, vad fan sysslar han med i Videll-läget? Solklar tripping på Videll som även kommentatorerna tycker ska rendera, men "han vågar inte ta den nu" bara för att AIK hade haft 4 PP och LHC 0, so what? Istället tar han AIK utvisning för knappt någonting 10 sekunder senare och vad händer? jo, 4-2.. Tack för den.. Klagar sällan på domarna faktiskt men jag tycker faktiskt de var för genomskådat, uselt!

Slutligen: Linköping var kanske bättre på det stora hela och var värda segern, det gör mig inget. Ibland åker man på en nit. Men sättet som förlusten blev på med lama defensiven i början och domarens riktiga snedsteg så tycker jag det sved ordentligt.

Black Boris sa...

Patrik: Jag är benägen att hålla med dig på samtliga punkter.

Dessutom skulle jag vilja tillägga att det var mycket märkligt av Melin och Persson att ta ut Svensson i pausen mellan första och andra. Svensson kunde ju inte lastas för något av målen. AIK var på väg att vända matchen. Att i det läget byta keeper tycker jag är att sända ut märkliga signaler till laget.

Om man nu tvunget ska bänka någon så bör man väl ta någon som varit dålig och loj - inte någon som gjort sitt bästa men fått noll hjälp av sina medspelare?