fredag 23 september 2011

Känn ingen sorg för mig Göteborg

Många, däribland jag själv, blev förvånade när AIK relativt tidigt efter förra säsongen presenterade Tobias Viklund som ett av tre nyförvärv. Efter en misslyckad säsong i Frölunda tvivlades det både här och där på Viklunds kvaliteter som ishockeyspelare. Gozzi och den gnagiska lagledningen visste uppenbarligen bättre. Efter de inledande fyra omgångarna av Elitserien lutar jag åt att tro att AIK i Viklund vaskat fram ett litet fynd. Backen med nummer 16 på ryggen är den enskilde utespelare i laget som enligt mitt tycke utmärkt sig mest positivt hittills.

Som närgången supporter har jag hört tjatas om hans miserabla minusstatistik till leda. Sämst i serien förra säsongen. Minus 20.
Det där är historia. Nu skrivs en ny.

Tobias Viklund är så här långt den utespelare som har fått näst mest istid i AIK. Endast Dick Tärnström spelar mer. Med 13 skott på mål är Viklund skjutgladast i laget. Han träffar alltså mål oftare än Gynge till och med. Dessutom är han lagets meste tacklare. Statistik är förvisso statistik men den säger en del. Men om vi bortser från den för en stund och ser till de faktiska synintrycken (mina) så kan vi konstatera att Viklund har fått en tydlig offensiv roll i AIK och att detta är en roll som han syns trivas bra med. Han är skicklig med pucken, snabb på grillorna och han tvekar inte att ta för sig på isen. Det sista påståendet vill jag faktiskt påstå är statistiskt säkerställt.

Inför säsongen var jag orolig över att Viklund skulle agera som en sargad talang med stukat självförtroende. Så här långt fullkomligt strålar det om honom.

När nu Frölunda kommer på besök känns det särskilt spännande att följa just Tobias Viklund. Jag antar att han ser fram emot matchen. Precis som Steen och Rosén gärna visar vägen mot Modo torde Viklund vilja kliva fram lite extra mot Frölunda. Han har varit nära att spräcka målnollan tidigare och ingenting vore mer passande än att han får göra det mot Frölunda. Vikund gjorde endast fyra poäng för Frölunda förra säsongen. Får han bara vara skadefri så är jag övertygad om att han kommer att flerdubbla den skörden i AIK.

Tobias Viklunds flytt till Gnaget var nog bra för samtliga inblandade parter. I morgon kväll möts AIK och Frölunda i en tidig seriefinal på Hovet. Inför matchen ligger Viklund +1.

4 kommentarer:

Marran sa...

Viklund spelar med stort självförtroende och lugn, han är så otroligt trygg i sitt egna spel så det är helt otroligt att se. Han hittar alltid lösningar och hittar han ingen, så avvaktar han tills det uppenbara uppenbarar sig och agerar därefter. Han är lagets bäste back så långt i serien och jag är väldigt glad för den värvningen.

Black Boris sa...

Jag tycker som du, att Viklund ser väldigt bra ut. Igår kväll satt jag och önskade att han skulle få avgöra matchen. Hyfsat nära att det blev så i förlängningen också.

Fredrik Rohdin sa...

Grattis till ännu en seger. Fan ni tycks vara grymt starka och stabila. Orubbliga? Slår ni LHC borta imorgon också så är det riktigt jäkla starkt.

Dock måste jag bara ställa mig frågande till eran publiksiffra. Är inte 4800 på en seriefinal mellan AIK och Frölunda uselt i kungliga huvudstaden? eller tar jag i?

Säger inte att det borde vara smockfullt men nog fan borde det vara mer än halvfullt?

Finns det inte större intresse för AIK ishockey än så?
Det går ju skitbra för er menar jag, det borde väl locka fler AIKare?

Black Boris sa...

Tack Fredrik. Orubbliga är vi knappast men visst ser det bra ut så här långt.

När det gäller publiksiffrorna så är det precis som vanligt här i kungliga huvudstaden: AIK:s hockeypublik är trögstartad och den trogna skaran hängivna är fortfarande på tok för liten. Sakta men säkert håller hockeyn dock på att bygga upp något stort och förhoppningsvis leder detta i längden till högre publiksiffror.

Sedan får man inte glömma att fotbollen är huvudfokus för majoriteten av alla gnagare idag. Åren i Allsvenskan och division 1 innebar att många tappade intresset för hockeylaget. Svårigheten att attrahera nya, unga supportrar märks nog av än idag.

Dessutom spelades det två derbyn nyligen, vilket sannolikt sved i både plånböcker och AIK-hjärtan.

Så: 4800, en usel siffra? Nja, den är inte bra men sett till förutsättningarna okej. AIK snittade 5600 förra säsongen och då med tre derbyn inräknade!