fredag 16 september 2011

AIK - Timrå 5-1 (2-0, 1-0, 2-1)

Man ska inte klaga efter en premiärseger och det tänker jag inte göra heller. För det är starkt av AIK att vinna med 5-1, särskilt med tanke på hur spelet såg ut i de två första perioderna. Det är smått otroligt att det är vi som gör 3-0 i andra och inte de som reducerar. Men men. Rättvist, konstaterade Baloo, och Boris höll med. Vi var överens om det mesta idag, far min och jag:

Viktor Fasth var Viktor Fasth. Fick 47 skott på sig och räddade alla utom ett. Men då var matchen redan vunnen så det målet räknas nästan inte.

Starkt av Gnaget att göra tre mål i PP. Lite flyt var det väl men man får lov att säga att det såg bra ut. Riktigt fina mål, varav ett skott från blå, ett finlir och en Gynge special.

Kedjan Rudslätt - Steen - Gynge är bäst i AIK. Precis som för några månader sedan. Steen går mot en minst lika bra säsong som i fjol.

Vidells straff var iskall, nästan nonchalant. På sätt och vis speglade den hans insats i övrigt.

Viklunds debut gav mersmak. Har fått en renodlad offensiv roll bredvid Nemeth och verkar trivas utmärkt med den. Fullföljer i varenda byte och kommer säkert att producera pinnar i Gnaget.

Viktor Fasth var Viktor Fasth men det har jag visst redan skrivit.
Låt stå ändå! Det är han värd - Sveriges bästa målvakt.

* * *

Premiären är avklarad. Jag har mindre ont i magen. På lördag väntar Färjestad i Karlstad. Känns som lite ombytta roller mot i kväll. Då är det vi som kommer på hungrigt och revanschsuget besök och de som ska visa var skåpet skall stå. Karlstatösera med det lila extra.

Men nu är det natt och i morgon är det fredag. Jag går och lägger mig med ett segerrus i kroppen och Fröding i mina tankar. Drömmer och låtsas att jag är Nils Utterman, token och spelmansfanten. För dudeli dudeli dej...

2 kommentarer:

Tommy sa...

Övertygande seger! Fasth håller fortsättningsvis. Världsmålvakt.

Black Boris sa...

Fasth jag tycker inte att segern var så himla övertygande. Men visst: Viktor är värd sin vikt i guld!