fredag 23 juli 2010

Boris & Bellman: Epistel 71

aik


Till Olle i fönstret på internätet,
middagstiden, en sommardag.


Olle! min Olle! säg får jag dig bjuda,
grönaste gurkor från Gullmarsplan?
Eller från Sumpan, en sprittande ruda,
eller från Skansen, en gul banan?
Här hos vän Boris finns inga saxar;
ingen som klipper, varken bort eller till.
Här finns ej kråkor som kaxar och kraxar,
som på Golden Hill.

Ä’ke det gudomligt, internätet! Var?
Gudomligt att beskåda!
Än de fria bloggar som vi båda har,
med fält för svar!
Samt kommentar!
Än den svarta sajten,
som du ser? – Åh ja!
Långt från trista fajten;
Näthatarna!
Ä'ke det gudomligt? Dessa bloggarna?
Gudomliga! Gudomliga!

Skål och god middag i fönstret, min gröna!
Se hur svartråttan intar pose.
Nu ska jag tala och sen ska jag kröna
Olle till konung av Västerås!
Gurkburken äro för trång för oss båda,
Guldhyllan då? – Ett prång för de små!
Fatta buteljen, skåla och vråla;
För egen vrå!

Ä’ke det gudomligt, internätet! Var?
Gudomligt att beskåda!

Originalet

1 kommentar:

Olof Loklint sa...

Men jaha:) Finner inte ord att beskriva det jag nyss läst...