fredag 30 juli 2010

Bloggingrundan



För ett par år sedan var jag en engagerad joggare. Jag joggade mer eller mindre dagligen. På senare tid har det emellertid gått utför med joggingen. Numera satsar jag istället på bloggingen. Blogging påminner en hel del om jogging. Båda sysslorna kräver trägen träning. Man föds inte till bloggare, man blir det. Blogging blir precis som jogging roligare ju större publik man har. Uppmuntrande kommentarer ger extra energi och en skjuts i baken. Vätska är väldigt viktigt. Som joggare föredrog jag vatten framför sportdryck. Som bloggare föredrar jag kaffe framför allt.

Blogging är liksom jogging både vettigt och svettigt. Hjärnan syresätts och rensas på en och samma gång. Däri ligger det vettiga. Kroppen blir varm och då särskilt huden under min högerarm. Däri ligger det svettiga. Det blir lätt lite blött när man envisas med att pilla på musen. Ja, den var dålig men vad begär ni egentligen? Även Boris har fläckar!

När jag var som mest såld på jogging köpte jag pulsklocka, vätskebälte och linnen som kunde andas. Givetvis tejpade jag bröstvårtorna också. Sedan jag bytte jogging mot blogging behöver jag varken klocka, bälte eller tejp. Däremot är jag mer eller mindre beroende av YouTube och andra nätbaserade inspirationskällor. Exempelvis ett antal hockeypuckade bloggkollegor. Om jag som jogger tog mig dagliga joggingrundor, tar jag mig som blogger dagliga bloggingrundor. Ibland blir rundorna långa, ibland korta. Oavsett längd och tempo är de nästan alltid lika givande.

Ta gärna en titt på bloggingrundan en bit ner till höger här på bloggen. Den utökas med jämna mellanrum, allteftersom jag finner nya intressanta spår och vattenhål. Bara under den senaste veckan har Brynäsredaktionen, Tikarebloggen och Marcus blogg tillkommit. Jag rekommenderar samtliga bloggingintresserade läsare att klicka loss. Glöm inte deodoranten!

¤ ¤ ¤

Varför ska man slita
ut sin kropp och jogga
Hellre vill jag smita
ut på nät och logga
in mig här och plita
ned en vers och blogga

Inga kommentarer: