fredag 5 oktober 2012

Trapped (Ooh Yeeeeah)

Ett fall framåt. Det kan vara klyschornas klyschigaste klyscha. Men hellre en klyscha man drar än en karlssonsk kommentar.

Det blir snart anledning att återkomma till Janne Karlsson men innan dess ska kvällens förlust i Schtaan avhandlas. Det blev en match som man sett förut. AIK började bra men hade svårt att skapa de riktigt heta chanserna. Skellefteå växte sig vassare ju längre första perioden led. I andra tog de över totalt. Niklas Lundström stod upp bra i kassen men tyvärr släppte han två mellan benen. Särskilt första målet får han ta på sig. Där junis-fjunis-skyndade han sig upp på grillerna i ett läge där det enda rätta hade varit att hålla sig kall, sitta kvar och täcka bort returen. Men det går fort där nere, ingen är perfekt. Och Lundström räddade AIK kvar i matchen när Skellefteå blåste på som värst i andra perioden.

Jag lutar mer och mer åt att tro på Lundström som förstekeeper före omgång 20. Larsson får finna sig i konkurrensen.

AIK borde ha förlorat matchen i andra, men mot slutet av perioden slog Skellefteå av på farten och Oscar Ahlström passade på att slänga in en reducering. Faktum är att Gnaget var en hårsmån från att kvittera sekunderna före paus. I tredje perioden drog AIK tidigt på sig ett långt tre mot fem, men tack vare Lundström, Fredrik Carlsson och några till lyckades vi reda ut den stormen. Sen var det ytterst nära en kvittering. Broc Little fick ett friläge med Pukkplokks-Jocke i Byske-buren. Tyvärr räddade den lurken. Istället stack hemmalaget fram och slog spiken i kistan. Gnaget fick på pälsen och gick i fällan. Vi kom nära så nära men bästa laget vann. Inget snack om den saken. Även om AIK gjorde en tapper och hedervärd insats.

* * *

Stefan Johansson gjorde comeback och jag tycker att han var bra. Det känns så tryggt att se 17 och 37 tillsammans. Likt ett strävsamt gammalt par sorterade de ut arbetsuppgifterna. Carlsson sträckte långa klubban, Johansson skötte uppspelen. Dominanten och Eleganten. Jag ger mig fan på att Johanssons återkomst får Carlsson att bli Elitseriens bästa defensiva back. Och jag är övertygad om att Johansson har en landslagsplats i sikte. Det är till att vara positiv ikväll, tror jag. Trots att vi alltså torskade för nionde gången av tio i Skellefteå sedan 2010. Och trots att AIK:s fotbollslag lite senare på kvällen tappade en ledning och föll mot Dnipro i Euro League.

* * *

Idag var det kanelbullens dag. På lördag är det mazarinens dag. Precis som det alltid är när AIK spelar på Hovet.

* * *

Jonas Fahlman är som han är. Många gånger har han en poäng som heter duga, många gånger är han bara för trist. Som ikväll. Han tycker synd om Perra, skriver han. Men det är inte synd om Perra. Perra basar över pöjkera och pöjkera är på G. Jag sär, jag sär. På lördag mosar vi Lökers. Bröderna Ahlström agerar kungar, Hovet gungar och Janne Karlsson jämför sitt lag med en tsunami.

Jag trodde han skulle få sparken före jul, Jannne K. Nu tror jag han får sparken före november. In Sweden we call it a kick!

Karln är ju uppenbarligen helt ur balans. Laget gör inte som han säger. Sam Hallam knackar på dörren och Öman har antagligen inte varit med om maken. Sopiga Växjö har fortfarande inte gjort ett enda mål i power play, nyförvärven underpresterar och laget sjunker som en sten i tabellen. Klart som fan att Janne Karlsson tappar alla proportioner. Klart som fan att han häver ur sig.

* * *

Som gnagare ska man kanske inte vara så kaxig, men vad man bör och vad man gör är två helt olika saker. Själv ser jag ljuset i tunneln. Jag vet att solen går upp även i morgon. Jag deppar över en torsk men skiner inte mindre för det. En seger på lördag och AIK har tagit sex av nio pinnar på de tre senaste. En seger på lördag och vi är i allra högsta grad med och slåss igen. Det är inte bara vi som har haft problem i inledningen av serien. Kolla Växjö. Kolla Rögle. Kolla Timrå. Och kolla in goa gubbars gamla Frölunda, som snart kan vara fast i bottenskrapet de med.

Mycket tyder redan nu på att vi kommer få se ett avsågat skikt i den nedre delen av tabellen den här säsongen. AIK kan vara där men AIK ska inte vara elva eller tolva. Inte efter 55 omgångar.

Vi har redan gått i fällan ett par gånger för ofta i inledningen av säsongen. Vi har bjudit på för mycket, gett bort för många matcher. Men efter kvällens insats i Skellefteå tror jag hårt på en riktig resning. Jag hade för all del gärna sett ett par nyförvärv, och jag är säker på att de kommer vad det lider. AIK har som vanligt gått in i säsongen med en tunn trupp. Två-tre gubbar lär ansluta innan det här är över. Ska vi säga en back och två forwards? Gozzi musslar men jag är säker på att han pusslar i smyg. Än har vi inte sett det färdiga lagbygget 2012/13. IGWT, som min alltid lika positiva vän Eddie brukar säga.

* * *

Well it seems like I'm caught up in your trap again
And it seems like I'll be wearin' the same ol' chains
Good will conquer evil and the truth will set you free
And I know someday I'll find the key

2 kommentarer:

MN sa...

Vet inte vad jag ska säga, alla andra kanske säger högmod går före fall, men det känns inte riktigt lika viktigt med grundspelshockeyn i år som det gjorde tidigare för mitt kära Byske. I år känns det liksom givet att vi ska gå till slutspel. Så då smyger det sig på mig att jag ibland kan tänka mig att vi förlorar mot vissa lag för att hjälpa dem. Sedan finns det vissa lag jag aldrig skull drömma om att ge dessa hädiska tankar åt. Såsom LHF, Västra Frölunda (ska aldrig sluta kalla de så, Frölunda Indians, man blir ju kräksjuk), FBK, LHC, DIF, BIF osv. Vet du att det finns ett kort på mig när jag sitter på en gräsmatta i Hägernäs av alla jävla ställen iklädd fotbollsmundering modell Solna AIK (bara för att vara tydlig). Visserligen taget typ 1965, men ändå.
Ska förresten börja med träningspass på Easy Life. Kolla filmen på http://www.easylifemalmo.se/.
Vem vill missa kåta träningspass?

MN sa...

När en skåning säger korta träningspass, då låter det inte som korta. Åtminstone inte i ett norrländskt öra. Eller har de nytt ut filmen, det vore ju ett otroligt antiklimax...

Bilden kan komma. Jag är ju inte den flitigaste på FB precis, men man kanske ska göra ett ryck.