måndag 1 februari 2010

Dinamo Rigas digra spelprogram

KHL-diskussionen handlar i princip bara om en sak: ekonomi. Den sporstliga sidan av saken har på ett synnerligen osportsligt sätt sopats undan. Det som möjligen nämns då och då är att KHL innebär bättre spelare, bättre lag och bättre matcher. Bättre hockey helt enkelt. Vad som sällan eller aldrig tas upp är det digra matchandet.

I en kommentar till mitt förra inlägg fick jag en bra fråga att fundera över: Om det nu blir KHL, kommer du lika frekvent besöka Hovet?

Mitt spontana svar var: Ja, det klart att jag kommer. Sedan slog det mig att matcherna antagligen kommer att spelas i Globen. Och framförallt: KHL:s spelschema ser radikalt annorlunda ut än vad jag och andra hockeygnagare är vana vid.

Så här såg exempelvis Dinamo Rigas schedule ut för perioden december 2009 - januari 2010:

Sö 3/1: Metallurg Novokuznetsk (b)
Ti 5/1: Sibir Novosibirsk (b)
To 7/1: Amur Khabarovsk (b)

To 14/1: Avtomobilist jekaterinburg (h)
Lö 16/1: Traktor Chelyabinsk (h)
Må 18/1: Metallurg Magnitogorsk (h)
On 20/1: Spartak Moscow (h)

Fr 22/1: Dynamo Moscow (b)
Sö 24/1: SKA Saint Petersburg (b)
Ti 26/1: Severstal Cherepovets (b)
To 28/1: Atlant Moscow reg. (b)

I februari spelar man enligt följande schema:

Må 1/2: Dinamo Minsk (h)
On 3/2: Vityaz Chekhov (h)
Fr 5/2: Torpedo Nizhny Novgorod (h)
Sö 7/2: CSKA Moscow (h)

Sedan väntar ett OS-uppehåll innan seriespelet avslutas i mars:

On 3/3: Avangard Omsk (b)
Fr 5/3: Barys Astana (b)
Sö 7/3: Salavat Yulaev Ufa (b)

Källa: http://www.dinamoriga.eu/en/schedules/listall/next

¤ ¤ ¤

Matchprogrammet i sig är kanske inget hållbart argument mot ett deltagande i KHL. Men det är väl värt att reflektera över för den som står i valet och kvalet. Själv har jag oerhört svårt att se hur jag ska kunna gå på alla hemmamatcher. Det finns trots allt annat än hockey att ta hänsyn till här i livet. Fyra matcher på en vecka? Nja...

¤ ¤ ¤

Just det ja, AIK har ju värvat idag. Läs mer om Lawson HÄR! Jag har ingenting att tillägga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nästa år:
Dinamo Riga - Ryno må kriga

Black Boris sa...

Aaah... Wunderbar!