tisdag 23 februari 2010

Förbannat vare förbundet!

Som övertygad njetröstare borde jag kanske vara tacksam en kväll som denna. Svenska Ishockeyförbundet gick ju så att säga på min linje till slut. Men njet, jag är inte tacksam. Jag tackar inte förbundet. Förbundet och dess veliga beslutsfattare kan faktiskt ta sig i röven om ni frågar mig. De hade kunnat säga nej från första stund. Då hade vi sluppit den här soppan.

Istället för att ge ett tidigt besked överlät förbundet till AIK:s medlemmar att rösta i frågan. Givetvis hoppades Englund m.fl. att på så vis slippa ta ställning för eller emot AIK:s KHL-planer. Men AIK:s medlemmar röstade ja (om än med visst förbehåll) och därmed tvingades förbundet till ett ställningstagande. Så jobbigt för dem. Och så jobbigt för oss!

Nu sitter en massa gnagare och är förbannade på förbundet. Det är lätt att förstå dem. Samtidigt sitter en massa VIK:are, leksingar, malmöiter m.fl. och är förbannade på AIK. Det är lätt att förstå dem också.

Själv är jag mest trött och irriterad. Jag har ägnat alldeles för mycket tid och energi åt att våndas över KHL-spåret. Bara det att jag spenderat en lååång vardagskväll åt att delta i en debatt och omröstning som i slutändan visade sig betyda I N G E N T I N G gör mig less. Av ren princip så förbannar jag därför förbundet. Dess veliga beslutsfattare kan ta sig i röven. Åt KHLvete med dem!

8 kommentarer:

Greken sa...

Dom 2 sista lagen ska åka ner. Vad är det för mening att vinna en serie när man ändå inte går upp. 11a 12 ner 1a 2a i allsvenskan upp. Sen kan man köra en kvalserie med lag 9 och 10 från elitserien mot lag 3,4,5 och 6 i allsvenskan så får vi en kvalserie ändå och matcher som gäller mycket hela tiden i allsvenskan. Vi ska tillbaka.

Kent sa...

Jag ger dig en klapp på axeln och förstår dina känslor, fullt ut.

@Greken. Håller med men ändå inte. Som luttrad Sportklubbare så har man genomlidit ett antal kval. Det som talar starkt emot att lag 11-12 skall ur är att lagen från AS inte räcker till. Så länge inte AS lagen är bättra än kölagen i ES, så finns det ingen anledning till att återgå till det gamla.
I dagsläget finns ju inget som säger att AIK och Leksand är bättre än SSK och Rögle.

Black Boris sa...

Kent: Så kan man naturligtvis resonera. Å andra sidan så är det rätt naturligt att bottenlagen i eliten är bättre än topplagen i allsvenskan. Elitlagen har en helt annan budget, man möter bättre motstånd under hela säsongen osv.

Problemet är ju att avståndet mellan bottenlagen i ES och topplagen i AS blir allt större pga ett i grunden orättvist system.

Greken sa...

Jag håller med dig Boris det blir ju bara längre och längre avstånd

Kent sa...

Boris, jag säger inte att resonemanget om platsbyte är fel. Långt därifrån. Felet är att det överhuvudtaget infördes. Som det är nu så har ju även SSK och Rögle oerhört långt kvar till att bli etablerade. En Serie med SSK, Rögle, LIF, AIK, Växjö, Malmö, Mora, Bofors ev Almtuna känns bra mycket jämnare än att ständigt vara ett kölag i ES.

Black Boris sa...

Kent, hur menar du nu? Ska vi ha stängd liga? Nu får du förtydliga så jag hänger med i svängarna!

kent sa...

Vete f-n vad jag vill egentligen. Stängd liga= dödsstöten för hockeyn. Mao inte på kartan. Om de två sista åker ur och de två första i AS går upp,ger inte heller kontinuitet. SSK och Rögle ur. LIF o Gnaget upp. Nästa år, vad är oddsen att att AIK och LIF inte ligger i botten? Vidare är det högst troligt att det är samma lag i årets KS som förra årets, förutom VIK. Inse att svensk hockey står och trampar vatten när det är samma lag i topp som botten i de två första ligorna varje år.

Jag tror inte att vare sig AIK eller Leksand skulle göra det bättre än SSK och Rögle i ES. Det är min tes.

Anonym sa...

Om man tycker det är besvärligt med playoff och kvalserie till Elitserien ska man inte kolla på hur det ser ut för att kvalificera sig till Allsvenskan.

Idag är det 18 färdiga lag ,(inväntar de två sista från allsvenskan) summasummarum 20 lag som alltså har chansen att spela allsvenskat nästa säsong.