lördag 21 januari 2012

Heaven and hell

Det blev en lördag i Scaniarinken. Inför 287 åskådare besegrade AIK J20 bottenlaget SSK med 3-2.

Vi hade roligt, min lille grabb, jag och ett par gnagare därtill. Det bjöds en småkul tillställning, AIK spelade stundtals bra, stundtals okej. Vi fick se ett par snygga mål, ett par sköna tacklingar och ett par duktiga målvakter. Det fanns korv med bröd, kaffe, mjölk och en massa roliga saker att upptäcka för barn upp till 32. Det enda som saknades var en kringelknutte kallad Kent. Han hade väl annat för sig. Synd på en i övrigt finfin start på lördagen.

Matchen spelades tidigt på dagen, nedsläpp 12.40. Därmed hann man hem i god tid för att hinna se Luleå-AIK på teve. Tyvärr.

Nästa gång tar jag hellre en heldag på Lilla Beiruts Kebab, besöker Tom Tits Experiment eller hoppar från 10:an på Sydpoolen med magen före. Vad som helst är bättre än att se Luleå nolla AIK. Mitt älskade men (mot Luleå) ack så impotenta AIK. I dag dessutom utan Dicken. Ska man vinna över Luleå måste man naturligtvis göra mål. Ska man få till en hockeymatch mot Luleå måste man göra första målet. Annars blir det som i dag; åka, åka, åka, byta. Åka, åka, åka, bryta ihop. Man blir bitter och less, det är butter tristess.

Luleå är inte hockey, det är antihockey. Och AIK har fortfarande inte lärt sig hur man knäcker Rönnken-koden.

Till nästa säsong tänker jag så klart förnya mitt säsongskort, men jag vill ha en specialvariant. Det ska gälla alla matcher utom de mot Luleå. (Detta sa jag redan inför senaste hemmamatchen mot Luleå, som AIK förresten vann fett rättvist med 3-2, så kom inte och jiddra skoterraggare.) Jag har faktiskt redan mejlat en förfrågan till AIK:s biljettansvarige och inväntar svar. Förhoppningsvis förstår han att jag inte skämtar. När det gäller AIK, hockey och rajtantajtan är jag nämligen nästan alltid dödligt seriös.

I den storslagna låten Connemara beskriver Ulf Lundell helvetet "som en tisdag på IKEA, bland köer, korv och mos". Det var pre-Rönnken.

Snart kommer döden som en dimma
som ett himmelskt ljus
eller som ett rent helvete
som en lördag i Coop Arena
mot tråååååååkiga Luleå

1 kommentar:

MN sa...

Och vi som inom familjen diskuterat samma sak när det gäller Canal+ säsongskortet eller vad det heter. Alla matcher utom de Luleå är med i.
Men samtidigt måste man ge Luleå cred för att de är vansinnigt duktiga på vad de gör, och att de är mycket svårslagna. Jag får alltid känslan av att Luleå har tur när de vinner, men så är det naturligtvis inte. Och det är en annan anledning till att jag inte orkar se deras matcher, jag blir så förbaskad för jag tycker vi borde vinna med 4-5 mål:-).