tisdag 7 april 2009

Vi ska tillbaka!


När det återstod en minut av matchen igår kväll reste jag mig ur min sittplats för sista gången denna säsong. Trots det stora nederlaget och trots den krossade drömmen kändes det helt rätt att hylla laget för deras fina säsong.

Många gnagare hade gått hem för länge sedan. Men vi som var kvar hyllade vårt lag med sånger och applåder. Vi som var kvar visste vilken insats Gnaget gjort denna vinter. Vi visste hur nära Elitserien vi kommit och hur ljus framtiden ser ut. Kanske visste fler än jag att det på sikt kanske till och med kan vara bra för Gnaget att spela en säsong till i HockeyAllsvenskan. Kanske är det just detta faktum, att AIK inte spelar i Elitserien nästa säsong, som i slutändan gör att vi kan etablera oss som ett stabilt lag i Sveriges högsta serie.
-
Det är lätt att vara efterklok. Vill man hitta positiva saker i nederlagets stund går det alltid. Men jag kan ärligt säga att jag även innan matchen igår tänkte tanken: Vi är inte redo. Inte än. Inte nu. AIK bygger på sikt och det är inte i år vi ska vara som bäst.
-
Christian Sandberg har redan skrivit på ett nytt kontrakt. Förhoppningsvis stannar även Bång. Kan AIK även behålla resten av stommen, jag tänker närmast på Henrik Eriksson, Beck, Westerling, Jungbeck, Liwing och givetvis Tärnström, samt fylla på med ett par duktiga spelare utifrån, då ser det riktigt riktigt bra ut inför nästa säsong. Icke att förglömma, AIK:s J18-killar är bäst i landet! Framtiden tillhör Gnaget, den tillhör oss.
-
Många svartgula hockeyhjärtan blödde igår kväll, desto fler bör ha fyllts med hopp och drömmar.
-
Själv drömmer jag om ett ungt hungrigt AIK till hösten, stärkt av rutin från årets kvalspel, förstärkt med en rutinerad räv kallad Hävelid. Med Melin och Franzén i båset och med sportchef Gozzi som håller i trådarna kan resan bara gå åt ett håll. I år blev vi kvar på perrongen. Om ett år går ett nytt tåg. Vi ska tillbaka!

Inga kommentarer: