torsdag 16 augusti 2012

Möta Leksand

Surfar in på leksandsif.se för att hämta lite info för ett lite mer seriöst uppsnack inför träningsmatchen på lördag. Det första som möter mig är en stor båt, till hälften vit och till hälften blå. Halva båten photoshoppad, andra halvan naturell, stiligt smyckad men med lite tillknäppt kroppspråk, ett vänligt men beslutsamt kryssningsfartyg. Det vill berätta något om sitt lag. Det säger:
"Anmälningarna till LIF-kryssningen 30/8 strömmar in i en strid ström". Källa

Ja, vad skulle de annars göra, tänker man. Forsa?

Jag funderar ett tag på det där med att Leksands IF gjort till tradition att boka en färja i slutet av augusti. Jag tänker att det antagligen säger någonting om Leksand som förening och leksingar som fans. Exakt vad vet jag inte. Men att över 1500 leksingar samlas på MS Cinderella, i Stockholm, för att göra gemensam sak och säsongsupptakt, det är trots allt lite... ja, imponerande.

Känner att jag inte riktigt hållit sådan koll på Leksand att jag kan värdera om de har ett lag som kan ta sig hela vägen. Mads Bödker känns som oerhört tungt avbräck, åtminstone som hashtag på twitter. Rent sportsligt kompenseras han sannolikt med råge av t.ex. Kevin Kapstad. Möjligen har man i denne amerikan gjort ett riktigt kap. Leksands powerplay var stundtals bedrövligt förra säsongen. I Kapstad hoppas Salo antagligen ha hittat en poängstark back som kan leverera när det behövs.

Några andra intressanta namn är Hanses i kassen, stor talang som nog hade kunnat färga i Elitserien redan i år, Alen Bibic, stor och stark back som inte tycker om när moranissar flinar honom i fejan, Johan Ryno, mannen som har hockeyn i blodet men som aldrig (?) kommer att nå sin en gång i tiden förväntade potential. Och så förstås Filip Forsberg, 18 år ung men redan 53 allsvenska matcher gammal. Kan nog bli nästan hur bra som helst. Forsberg tillhör numera Washington Capitals men kommer att spela för Leksand även denna säsong.

Ska jag var helt uppriktig så har jag nog ingen vidare koll på Leksand. Jag såg de ett otal gånger i fjol men ändå. För att verkligen kunna tycka något på allvar så måste jag nog tänka lite till, tänker jag, som om jag ens vore tvungen att tycka något.

Leksand har gjort tre träningsmatcher inför mötet med AIK.
Man inledde med att besegra Färjestad med 3-2 i Arvika. Därefter vann man över Modo med samma siffror. I sin senaste träningsmatch gick Leksand på pumpen mot Växjö. Noterbart är att Michael Raffl lyckades dra på sig en avstängning efter att ha slagits med Växjös Tom Linder. Därmed missar Raffl, som i sina bästa stunder är en sevärd spelare, matchen mot AIK på lördag.

Huruvida Leksand har någon chans i Norrtälje återstår att se. Träningsmatch är som bekant alltid träningsmatch. Och som en omtyckt bloggare med tvivelaktiga lagsympatier en gång uttryckte saken:

"Vad är egentligen träningsmatcher för någonting? Åsikterna går isär. En del drar begreppet mot match, andra drar det mot träning. Var man hamnar hänger pinsamt nog samman med hur det går. Vinner man betonar man match, förlorar man betonar man träning."

Det är så sant som det är sagt.

4 kommentarer:

eddie sa...

ett seriöst inlägg?, men jag tror ändå att det döljer sig en åsikt om läxand hos dig, ska läsa det flera gånger då jag är övertygad om att det åtminstone borde vara en sarkasm inbäddad i inlägget

Black Boris sa...

Det strider mot Black Boris oskrivna regler att avslöja sina små subtiliteter men för din skull ska jag göra ett undantag.

Läs detta: http://jamtleksing.blogspot.se/2012/08/mota-aik.html

Och lyssna på låten (Meeting across the river). Lite välvilligt skulle man kunna tänka sig att den handlar om dig och mig och kanske också lite grann om bloggaren bakom länken.

Eddie sa...

ahhh, i sea.... nä.. läxand sea

noterade även i den bloggen att det var 2 st avgörande mål i vår match mot öhhhvik. :-)

Kürt Kringel sa...

Läser man in texten på ett kassettband och sedan spelar det baklänges, hittar man en dold agenda.
I, robot