onsdag 29 augusti 2012

Hate to say I told you so

Vi går mot ny säsong, och vilken säsong! Utan Bång men väl med sång. Djurgårn åkte ur i år...

Ingen bloggare med självaktning håller sig för fin för att tippa. När experterna har sagt sitt är det bloggarnas tur. Då eder ödmjuke bloggare både är expert och bloggare ger han fan i turordningen och kör ett eget litet race. Expert, undrar vän av ordning, Boris är väl ingen expert?! Jo, serru det är just vad han är det. Inte mindre än två säsonger i rad har jag tippat AIK på exakt rätt plats i tabellen. Sjua i fjol, åtta i förfjol. Således är det till mig, bara mig och ingen annan, som den som livets mening söken ska vända sig.

Innan jag avslöjar det statistiskt säkerställda AIK-tipset ska jag ägna lite tid och energi åt att spekulera och kalkyrera. Ovetenskapligt förvisso, men fett stimulerande för både kropp och själ.

* * *

Låt oss börja med Djurgården. Torsdagen den 13 september spelar de hemmapremiär mot Almtuna. Hähä.

Två dagar senare möter de Troja i Sunnerbohov. Hähä.

* * *

(Nedan nedtecknade rader skall ej tolkas som ett tabelltips, jag bara avhandlar lagen i samma ordning som de slutade säsongen 11/12. Djurgården är av förklarliga skäl utbytt mot Rögle. Hähä.)

Luleå kommer i höst och vinter att bli lite mindre tråkiga, lite mera bråkiga. För den sakens skull kommer de inte bli roliga. Rönken är en kompetent tränare, genomtänkt, ambitiös, noggrann och äckligt seriös. Det blir ett disciplinerat Kuleå även i år. Dock med små undantag: i spelare som till exempel Anton Hedman har Rönken fyllt på med muskler och adrenalin. Bulan är säkert nöjd. "Dä ä int schack vi spela."

Skellefteå blir minst lika bra som i fjol. Har ett mycket starkt lag, både på pappret och isen. Lysande andrekeeer. Kommer antagligen att ge ut en ny uppfräschad version av fjolårets dunderhit. Den här gången med titeln "Hela världens AIK".

Byske: Jordens salt - smör, lingonsylt och malt.

HV71 orkar jag inte tro något om. Men jag konstaterar att man just nu är Sveriges överlägset bästa klubb på webb-TV.

Brynäs går in i säsongen som välförtjänta svenska mästare. Jag tror att de får svårt att upprepa succén. Ett stabilt slutspelslag dock. Johan Harju blir kanon, Enterfeldt likaså. Robin Rahm blir inget stolpskott i kassen men ger heller inte upphov till ribba. Inte ens på Rolf Lassgård.

Frölunda Indians. Har inte de gått i konkurs än? Förstår inte var de får pengar ifrån till att värva. Alla heter Axelsson i Göteborg. Slutar sjua.

Färjestad orkar jag inte heller tro eller tycka något om. Det roligaste med den här föreningen är Sanny Lindströms twitter.

Modo ska vara glada om de slipper kvalserien. Fuskbygge 3.0. Naturligtvis olyckligt med Samuel Påhlssons hälsena. Han kan utan att överdriva vara skillnaden mellan slutspel och lida kval. Till skillnad mot landets samlade expertkår tror jag inte alls på Modo - i år heller. Ulf Samuelsson kommer att se lika sur ut som vanligt. Peter Forsberg hobbyjobbar och Markus Näslund gör sitt bästa för att hålla ihop trådarna. Heart of hockey behöver en pacemaker.

Växjö Lakers får kämpa i 55 omgångar. Bör klara sig kvar utan kval, även om jag hoppas att det går käpprätt åt helvete. Slåss om en slutspelsplats. Robert Rosén kommer tyvärr att befästa sin position som en av seriens absolut bästa spelare. Poängkung även i år? Skulle inte förvåna mig. Janne Karlsson firar med att dansa naken och Öman har aldrig vatt med om maken.

Linköping har byggt bäst av alla lag, tycker jag. Topp 5. Livsfarliga i slutspelet. Möter Luleå i finalen. Weinhandl dominerar.

Rögle har värvat en hel del stora namn. Gerber, Kukkonen, Iggulden och Warg för att nämna några. Men i övrigt luktar det väl mycket allsvenskt. Och ni vet vad man brukar säga; man kan inte spela i Elitserien med ett allsvenskt lag. Inte sämre än Väsby, men näst sämst i serien, endast före...

Timrå, som går mot en ny crapsäsong. Laget ser inte bra ut på många punkter. Och med Montén vid rodret... Varför tog de inte in Hardy på en gång? Åker ur.

* * *

Lördagen den 2 mars avslutar Djurgården jakten på den åtråvärda sjundeplatsen med match i Haparanda. Hähä.

* * *

AIK då? Mer svårtippade än någonsin. Många tunga tapp, särskilt Melin, Fasth, Rosén och Gynge. Personligen kommer jag att sakna Bång något alldeles förfärligt. Att Bång lämnar oss är faktiskt nästan mer än man kan stå ut med.

Att kedjan McDonell, Pavlikovsky, Salmonsson är väck gråter jag inte över. Tre bra spelare som alla växte i slutspelet. Men i serien levde de, ärligt talat, inte alls upp till sina namn och löner. Här är jag övertygad om att Gozzi ersatt med råge. Melin, Pirnes och Jensen smäller högre i min värld än nämnda avyttrade trio.

Daniel Larsson blir antagligen AIK:s enskilt viktigaste spelare 12/13. Tung börda på hans axlar, men förhoppningsvis hanterar han pressen. Lundström är en talangfull backup men frågan är om han redan nu är redo att utmana om förstaspaden. Jag hoppas mycket på Larsson. Men visst är man lite orolig.

På backsidan har vi tappat Nemeth och Svensson. Josefsson och Frisk har kommit in. Varken bu eller bä. En som antagligen kommer att överraska många är Aspeqvist. Där kan vi få se ett genombrott.

Framåt sätter jag mitt största hopp till Broc Little. Hans klubba ska förhoppningsvis stå för rätt många av de där pinnarna som vi tappat i Gynge och Rosén. Liksom många andra tror jag mycket på bröderna Ahlström. Med Pirnes som center emellan kan och bör tvillingarna slå personliga poängrekord. Kommer antagligen få mer speltid än under Melin/Persson, inte minst i powerplay. Mindre snurra i hörnen - mera rakt på mål.

Jag hoppas också mycket på våra ynglingar. Om Jocke Nordström bara lär sig teka så blir han en riktig center. Janmark och DK är friska fläktar. Med tanke på truppens relativa tunnhet så är det inte helt otänkbart att fler junisar fjunisar får chansen. Klavins m.fl. har visat på försäsongen att de gärna vill vara med och leka.

En stilla önskan: Låt det bli Sampas säsong! Det är dags att kliva fram på allvar nu #21.

* * *

Djurgårdens IF IF. Lite finare, lite bättre.

* * *

AIK blir sexa. Hähä.

3 kommentarer:

MN sa...

Du menade väl:
"Byske: Jordens salt - smör, lingonsylt och palt." Fast p och m är inte ens nära på tangentbordet. Och hur du kunde veta,
att man till palt äter lingonsylt och smör,
övergår mitt förstånd,
vilket enligt min fru det mesta här på jorden gör.
/Int' Glenn Axelsson och knappast Dan Andersson

Black Boris sa...

Palt är alltid palt. Men kan man inte toppa med lite bacon?

MN sa...

Toppa vete faan. Men kanske som inkråme istället för fläsk om man ska gå på en mer vegetarisk linje.