lördag 25 augusti 2012

Party for everybody

AIK förlorade mot KHL-laget Salavat Yulaev i en försäsongsmatch som kan ha varit den tråkigaste jag någonsin sett. I andra pausen funderade jag på att gå hem. Men eftersom sällskapet på läktaren var så trevligt och draget på A24 enormt - jag hade Mariga Mary bakom mig - stannade jag kvar och genomled slutet. Unge Niklas Lundström var duktig i kassen, gjorde bland annat en imponerande dubbelräddning i första perioden, men i övrigt var det en grådaskig massa spelare som genom att uppträda mediokert överlag tog ut varandra på Hovets is.

Björn Melin utser jag redan nu till försäsongens största flopp. Dels för att han var kass idag, dels för att jag vet att det retar Mary.

Idag tror jag nästan hon blev arg på mig. Gott, i så fall. Hockey är passion, hockey är känslor, som min idol Wikegård brukar säga. Mot slutet av tredje perioden upplevde jag det som att Klabbarparn och jag uppnådde ett visst momentum. Vi enades om att Melin åkte runt och fjuttade och att han duttade på ett icke acceptabelt sätt i egen zon. Själv skyllde jag till och med 0-2-målet på Melin. Inte för att jag är säker på att målet var hans fel. Men han var på isen, och det räckte en dag som denna. En annan som förresten var riktigt dålig idag var Dicken. I magen, enligt rapporter på twitter.

Seriöst talat så är jag en smula besviken på Salavat. Jag såg laget redan igår mot Skellefteå. Då såg majoriteten av spelarna ofokuserade och griniga ut. Ryssarna ägnade stora delar av matchen åt att veva med klubbor och spela fult. Rykten gör gällande att flera spelare i laget var bakis efter att ha partajat på torsdagen. Skulle inte förvåna mig ett dugg. Stämmer det så förstår man varför Salavat ville ha en "inofficiell match" mot AIK redan på tisdagen. Försäsongshelger i Stockholm ägnas med fördel åt fylla.

Jaja, det kanske bara är fördomar och förtal, vad vet jag. Hur som helst såg Salavat lite vissna ut även idag. AIK kom till spel med ett antal juniorer. Ett flertal tongivande spelare saknades, däribland Pirnes, Little och Sandberg. När sedan Tärnström gick ut tidigt pga sjukdom så förvandlades AIK till en profillös, hackande lagmaskin. Trots detta spelar man alltså jämnt med ett upphaussat KHL-lag. Jag antar att det säger en del om ryssarnas inställning. Prestationen var inte bra. Den var precis som igår blaha.

Dagens förlust innebär att AIK slutar trea i trelagsturneringen. Till allas jättestora besvikelse delades det varken ut bronsmedaljer eller diplom.

Inga kommentarer: