tisdag 13 mars 2012

Fyra nyanser av strunt












En vinnarskalles tankar efter kvartsfinal 2 mellan AIK  och Luleå, nej Kuleå, äsch Fuleå, Bu-Buleå.

Det är kvitterat i kvarten, sa den gamle svarten. Varken mer eller mindre. Det är kvitterat i kvarten.

Ja visst är det kvitterat. Det är andraperioderna som blir nyckeln i den här matchserien. Tror jag tra la la. Luleå är sårbara när de får långt till båset. Det är min simpla men ack så genomtänkta och beprövade amatörteori. Om AIK kan fortsätta med att, under kontrollerade former, ta sig ur försvarszon, spela brett och stort i mittzon samt tajma rätt och kötta på i anfallszon, då vinner AIK den här serien. Men om Luleå lyckas skölja över oss i anfall efter anfall, byte efter byte, ja då vinner Luleå. Svårare än så är det antagligen men man är ju ingen expert.

Chris Abbotts storstilade insats orkar jag inte kommentera mera. Jag har sagt mitt på twitter, det får räcka.

Fast förresten: Abbotts korkade och respektlösa uttalande efter matchen minskar knappast hans risk för avstängning.

Jag trodde och hoppades på Bröderna, Blomdahl och Bång inför matchen. De införlivade alla mina förväntningar. Men det var ju inte bara B:n på Hovets scen. När en sån som Salmonsson kör järnet, tacklar och står i och spelar slutspelshockey som aldrig förr så blir man glad. När McDonell ser rappare ut än på hela säsongen och när Rudslätt är hur bra som helst över hela banan, då inser man att årets upplaga av AIK verkligen kan gå långt. Och när Viktor Fasth är Viktor Fasth... Ja ni fattar. Till och med Berit höll slutspelsklass igår. Och nationalsången (till skillnad från i Luleå i lördags då den skändades å det grövsta).

Ja, det är skönt med slutspel. Det är härligt med känslor. När en lady i övre medelåldern, som tidigare aldrig skådats i närheten av bästa plats, vänder sig om och ger en arga ögat för att man sagt (och kanske råkat skrika) några sanningens ord om zebran, då vet man att det är slutspel. Baloo tyckte jag var Greken igår men det kan jag inte hålla med om. Jag sa till gubben: Det är ju bara ett spel, det vet du väl? Vi är på hemmaplan nu. Det gäller att få zebran ur balans. Lite mer än ett spel är det nog, sa Baloo.

Och visst är det mer än ett spel. Det är hockey, det är Gnaget. Det är kvartsfinal. Vår bästa tid är nu!

En gång trodde jag nästan själv på det där snacket om att allt som börjar på BB är lika med bäst. Det var före Bulan Berglund. Buleå-Bulan ägnade alltså en hel presskonferens igår kväll åt att förklara att Abbotts utvisning var felaktig. Bara för att avsluta med att säga att domarkritik ska man inte ta via media, utan internt. Ett unikum i branschen.

Kvartsfinal 3 redan i morgon. Tiden går fort när man har Kuleå.
Är du laddad? Jag är laddad!

5 kommentarer:

Greken sa...

Du kan inte va som greken hälsa det till Baloo. Det finns bara 1 greken ja kanske 2 då tänker jag på han i Rhodos =)

Black Boris sa...

HAHAHA! Rhodos-Greken...

Jag höll på att bli ihjälbiten av en rabiesgläfsande hund bara för att hitta den jäveln. Vilka minnen, vilka minnen! Mina baguetter, mina gyros, mina bajsbruna flipfloptofflor. Mina blåvita badbyxor! Och min Breezer, min älskade Bacardi Breezer. Den började också på BB.

Adam K sa...

Nackdelen med att blanda ihop nordamerikaner i norden är att i Nordamerika tävlar man ALLTID vilket och autmoatyiskt så lär de in från barnsben att man vrider på huvet hela tioden för att ha uppsikt om vad som sker på plan, mna lär sig hantera pucken utan att se på den, utan mna ser framåt och pucken ligger vid bladet på isen. Medan vi i Norden tycker vi är så himla bra och tekniska, men detta endast då de ser på pucken, hur bra är de utan blicken på pucken? Exakt... Dte jag vill fåf ram av detta är att därborta tävlar man alltid och har uppsikt, i norden tävlar vi bara sista 5 minuterna för att försöka ha chans att vända på matcher...och för mycket puck kåt blick på pucken än att se framåt....

Black Boris sa...

Bullshit Adam. Orkar inte ens kommentera skiten. Skriv ett mejl till Brendan Shanahan istället. Han kanske kan förklara för dig varför hans jobb är så viktigt.

Adam K sa...

Boris:
Ber om ursäkt, var ej ett genomtänkt inlägg och du har rätt, dte var B-shit.

Nu då jag tänker efter så sker dte även därborta och generaliseringen mellan nordamerikaner och europeer var ej heller lyckat drag från min sida och ser nu att jag har totalt fel i detta och jag ska skärpa mig....