lördag 14 april 2012

Little by little




Broc Little är klar men blir Big Dicken kvar? Det är en av flera stora frågor som just nu sysselsätter min tankeverksamhet.

Ett lagbygge påminner inte så lite om ett pusselbygge. Bit efter bit skall läggas till bygget. Sakta men säkert och lite i taget ska det gå. Gozzi har genom  åren visat att han vet hur pussel ska läggas och till skillnad mot vissa forumskribenter är jag inte särskilt orolig. Varje bit har sin specifika form och bitarna måste matcha varandra. Det är inte nödvändigtvis de snyggaste och mest spektakulära bitarna som ska till. Det är inte heller de största bitarna som alltid är de viktigaste. Många bitar små bildar AIK, som man brukar säga i pusselbranschen.

Den viktigaste och mest övergripande uppgiften att lösa är naturligtvis tränarfrågan. Jag vet att många AIK:are mår illa av tanken på Mats Waltin som boss i gnagarbåset. Det gör inte jag. Waltins historia intresserar mig inte ett skit, ärligt talat. Det enda jag bryr mig om är att AIK ska ha en tränare som kan ta laget framåt. Huruvida Waltin är rätt man för uppdraget tror jag bara två personer kan svara på, Waltin själv och Anders Gozzi. Jag skrev det på Golden Hill för flera veckor sedan och jag skriver det gärna igen:

"Det som talar emot Mats Waltin är förstås Dif-anknytningen. Men han har nyligen brutit med Västerås. Dessutom förespråkar han en fartfylld och offensiv hockey. Liksom Melin talar han ofta och gärna om vikten av skridskoåkning. Waltins lugn och metodik faller antagligen Gozzi i smaken. Vidare gillar han att utveckla unga spelare och han ger, mig veterligen, gärna spelarna mycket eget ansvar. Jag blir inte förvånad om Waltin presenteras som ny AIK-tränare efter säsongen. Antagligen tar han i så fall Broc Little och William Karlsson med sig!"

Angående William Karlsson hade jag uppenbarligen helt fel. Men så är jag heller ingen expert, bara en simpel supporter som kalkylerar och spekulerar.

~ ~ ~

Följande spelare lämnar AIK:

Målvakter
Markus Svensson
Viktor Fasth

Backar
Fredrik Svensson
Patrik Nemeth

Centrar/Forwards:
Rastislav Pavlikovski
Kent McDonell
Johannes Salmonsson
Richard Gynge
Daniel Rudslätt

~ ~ ~

AIK kommer att använda tre målvakter kommande säsong, två är redan klara: Niklas Lundström och  Alexander Hamberg (ny från Almtuna). Frågan är vem som blir förstakeeper. Julius Hudacek (SSK) eller Daniel Larsson (HV71) är två namn som det snackas om. Antagligen finns det även andra alternativ. Själv tror jag att Larsson vore en bra lösning. Det luktar inte så lite Gozzi-värvning där. Före detta jättetalang (årets rookie 2008) med stockholmsanknytning (spelat i både Hammarby och Djurgården), numera ratad i en elitserieklubb med guldambitioner. Tänk Oscar Steen, tänk Tobias Viklund. Det är upplagt för revanschlust och nystart i Gnaget!

På backsidan fnns ett par frågetecken som behöver rätas ut. Dick Tärnströms vara eller icke vara naturligtvis. Förhoppningsvis blir han kvar åtminstone en säsong till. Patrik Nemeth ingår i dagsläget inte i Gozzis planer, då han förväntas spela i Nordamerika till hösten. Fredrik Svensson får ej förnyat kontrakt. Här uppstår ett par luckor som måste fyllas med muskler och jävlar anamma. Det blir spännande att se vad Gozzi hittar på. Själv skulle jag gärna se en sådan som Fredrik Claesson i AIK. Men så är jag ju också ovanligt liberal när det gäller ex-gårdare i Gnaget.

Framåt, framåt kommer Janmark-Nylén att vara A-lagsspelare till hösten. Lillieström-Karlsson lär också få betydligt mer speltid än under den gångna säsongen. Broc Little går in som direkt ersättare till Gynge. Aspeqvist är (eller var) back i första hand men han har visat färdigheter som forward och jag tror att han kan hamna i en fjärdelina. Enligt Gozzi är det främst två forwards som ska in. Dick Axelsson och Andreas Jämtin vore inte fel. En annan tänkbar och för många oerhört känslig värvning - och just därför en övergång som jag skulle klicka tokgilla på på Facebook - vore Patrick Cehlin. Pusselbyggare Gozzi är nog minst lika sugen som jag.

~ ~ ~

Alla som buade när Rolf Ridderwall räddade Sandströms straff mot Boden 1994 kan nu brista ut i bröl och dumma dumma dej.

Alla som jublade när Rudslätt stänkte in 5-3 i den fjärde semifinalen 2012 kan sätta sig i båten och låta Gozzi ro den i hamn.

2 kommentarer:

Kung Kenta sa...

Här får man gå på fotboll gratis & få mat på köpet, nja, lite långt bort, så måste man ju tycka om det också.

http://www.superstars.nu/1964.php

Öhh, sa jag Hat Trick, sa jag Hat Trick, å varför säger jag det två gånger:0) Let´s Go (ja ni vet vilka:)

Black Boris sa...

Härligt initiativ! Ju färre leksingar som håller på Bajen desto bättre. Men det där med att "Brage är lage" kan ju inte stämma. Vet väl varenda människa att Gnaget är laget!

Giroux och Couturier ja, vilka lirare! Flyger fram mot fyra raka segrar. Let's Go Flyers!