tisdag 7 juni 2011

På värvningsfronten intet nytt

Så är det och så ska det nog vara och förbli. Om Fasth mot förmodan blir kvar så kommer AIK:s trupp att se likadan ut när det är dags för elitseriepremiär som den gör idag.

Jag tycker det ser stabilt ut. Gozzi & gubbarna har fått behålla samtliga spelare som man velat behålla. Ett par nya namn har kommit till, däribland Linus Videll, som väl alla gnagare tror och hoppas mycket på. Personligen är jag särskilt nöjd med värvningen av Robert Rosén. Elitseriesäsongen i Modo var sådär, Rosén fick sparsamt med speltid och bidrog egentligen bara i power play. I kvalseriens slutskede visade han emellertid klass och det är lätt att förstå varför AIK länge velat ha honom. Rosén var riktigt bra i allsvenskan och Växjö och jag minns att jag under säsongen 2009/10 ofta satt och jämförde honom med Christian Sandberg.

De är inte riktigt samma spelartyp men det finns (och fanns) en del slående likheter: Storleken, spelsinnet, positionen och fattningen. Lägg därtill att båda är födda 1987, samt att båda debuterade i allsvenskan säsongen 2005/06. I Växjö bar Rosén samma nummer på tröjan som Sandberg i AIK (21).

Men det är alltså ingen Sandberg-kopia som AIK värvat. (Om det hade funnits en sådan hade han antagligen spelat i Skellefteå.) Sandberg uppfattar jag som en mer fysisk spelare än Rosén; han är tuffare, hårdare och bättre defensivt. Rosén är å andra sidan en mer utpräglad offensiv kraft; han är en vass målskytt och särskilt farlig i power play. Av Roséns elva mål i Elitserien den gångna säsongen kom tio i spel i numerärt överläge. Under sin sista säsong i Växjö gjorde han tolv mål i PP. Roséns målfarlighet var naturligtvis en viktig faktor bakom AIK:s stora intresse för honom. Gnagets offensiv var tunn i vintras.

Vad gäller övriga nyförvärv så ber jag att få återkomma. Kanske redan i morgon, kanske först i samband med försäsongen.

3 kommentarer:

Eddie sa...

kommer Rosén lira tillsammans med Sampa och Bång?

kommer våra två oskar och Ahlströmmare bilda kedja igen?

kanske Linus och Salle?

men jag vill se Nordström/Dahlström också
JAG VILL SE AIK PÅ IS NUUUU

Black Boris sa...

Vad sägs om...

Bång - Sandberg - Videll

Rudslätt - Steen - Gynge

Salmonsson - Rosén - McDonell

Victor - Nordström - Oscar

Och så Blomdahl i båset (något av dem).

Eddie sa...

hrrrm Videll.. de kan nog fungera.

förstår varför du inte vill splittra Rudan, Steen, Gynge

men tror att de blir bättre att skifta plats på Rosén och Nordström

Ahlströmmarna behöver hjälp med avsluten :)