fredag 3 juni 2011

Den motvillige monarken

Ingen har väl kunnat undgå att det går utför med kungen. Vad många inte vet är raset började med att han kom ut som djurgårdare.

För många gnagare kom det som en chock; hedersmedlemmen och AIK:aren Tjabo visade sig ha, kanske inte ett lik, men väl en babian i garderoben. För initierade republikaner och ickebabianer kom avslöjandet inte som någon överraskning. Umgänget (ingen riktig AIK:are har en kompis som heter Noppe) och (apa)naget väckte tidigt misstankar. Vi var många som tänkte att när kungen väl kommer ut ur garderoben är det bara en tidsfråga innan skandalerna börjar avlösa varandra. Med facit i hand konstaterar jag att vi hade rätt.

Man ska naturligtvis inte döma kungen för hårt. Han kan ju faktiskt inte hjälpa att han föddes till att bli statschef. Samtidigt finns det ingenting som säger att han inte kan kliva av sin tron, precis när han själv vill. När kungen avslöjades som djurgårdare kommenterade han det med orden: "Visserligen föds vi Bernadottar in i Solnaklubben, men i förtroende kan jag nämna att jag håller på Djurgården." Sannolikt är det således bara en tidsfråga innan kungen abdikerar. Och blir muslim. Även Tjabo har väl rätt till lite religionsfrihet?

~ ~ ~

Det är inte så lätt att va Svea rikes kung
Inte får man röka och inte får man kröka
Allt för moralens skull

Man lastas för bagage
som på grund av visst läckage
får människor att våga
sig på att ställa fråga:
Vad gör du med ditt gage?

Det är inte så lätt när ens börda väger tung
Inte får man stöka och inte får man göka
Men pungen förblir full

Säg, var det ett montage
eller något slags kollage
som släckte ut din låga
och blev din stora plåga
och gav kronan slitage?

Läs även:
Kungen håller på Djurgården

3 kommentarer:

Eddie sa...

som den historie-intresserade unge man jag är, så är jag royalist!
Man brukar säga att äpplen inte faller långt från trädet, inte ens ruttna äpplen från ett murket träd.
Från detta murknande har det fallit ett äpple så olikt, ty hur än tronarvingen har sin läggning valde hon förståndigt till sin man en äkta AiKare


trevligt att du är tillbaks, hoppas på att kunna leverera godset vilken vecka som helst

Black Boris sa...

@ stoffepojken: Nä, någon annan källa än den där opålitliga lokala journalisten i Kalmar har jag inte. Å andra sidan har kungen, mig veterligen, inte dementerat uppgifterna - något han ju annars brukar vara mycket noga med att göra i dylika fall. Det hade räckt med ett, två, tre, fyra, fem, sex eller sju "NEJ!" så hade jag tagit honom på orden. Tills kungen offentligt tar avstånd tillåter jag mig hursomhelst att skoja om saken.

Black Boris sa...

@ stoffepojken: Nä, jag tänkte mig mer en TT-intervju. För övrigt har jag knappast huggit någon i ryggen, bara skrivit ett inlägg som, om jag får säga det själv, hade visa humoristiska poänger. Men smaken är som baken...