tisdag 2 februari 2010

Stepnoj = Steppost


Försvarsmekanismerna har nu på allvar börjat styra mitt tänkande och handlande. Jag är lika mycket KHL-motståndare som tidigare men jag gör vad jag kan för att bereda mig på det värsta. Som den sanne scout jag tyvärr aldrig blev är jag alltid redo. Det gäller att veta vad som kanske väntar.

ostforum.se tar jag del av ryska specialiteter. Som svältfödd gnagare är det förstås högst relevant att sätta sig in i det kulinarisa utbudet öster om Östersjön. Visste ni att stepnoj betyder steppost? Kanske kan vara nåt? Jag citerar: "Stepposten kommer ursprungligen från Ryssland och heter där Stepnoj. Från Ryssland har sedan osten spridit sig över hela Europa."

Enligt obekräftade uppgifter har KHL:s grundare och starke man, Alexander Medvedev, låtit sig inspireras av stepnojs historiska framfart.

Ostforum är överlag ett musigt krypin. Jag är glad över att jag hittade dit. Informationen är diger och intressant och som besökare får jag lära mig massor. Till exempel att "om Gustav Vasa hade fått bestämma vilken ostsort som skulle tillverkas i Dalarna hade det säkert blivit steppost - en ost med kraft, styrka och en egensinnig karaktär." Det ni alla leksingar. Stepnoj ska 're va! Stepnoj!

Tyvärr står det ingenting om KHL på Ostforum. Det gör mig lite besviken. Med tanke på sajtens underrubrik, "Kunskapstorget i ostlig riktning", skulle man kanske kunnat förvänta sig lite mer än ren och skär ostkunskap.

2 kommentarer:

Jämtleksing sa...

När det gäller Ost kan man lätt förledas att gå i just den riktningen. Men man bör tvärtom gå västerut. De har visserligen ingen masost men väl mesost. Så till den grad att de kallar sin hockeyliga getligan. Det var också i det landet man uppfann det redskap som gör ostätandet till en riktig festskiva (närmare bestämt i Leksands vänort Lillehammer). Ost ska nämligen inte Gnagas den ska ges en rejäl avhyvling.
-
Har du smakat gRYNOst? Nästan som den där Keso du skrev om förut en gång.
-
Snart skriver nog din vän greken något om små vita feta kuber...

greken sa...

Ja du leksing.Du sa det själv. Ska det va ost ska det va fetaost dvs små vita feta kuber =)