lördag 10 augusti 2013

Mot den moderna ishockeyn!

Jag återkommer till kaffe & mazarin. Livets goda, ett måste i första periodpausen. Det som håller oss vid liv.

Det fanns kvällar på Hovet, säsongen 12/13, då mazarinerna var utbytta mot punschrullar. Punschrullar! Vilket skämt! Någon drev med oss där vi stod i kön utanför A9, farsan och jag. För oss finns det inga alternativ. Vi är vardagskonservativa. Vi har integritet. Varje människa har en gräns för vad hen står ut med. Vår gräns går vid kaffe & mazarin. Vi har alltid ätit mazarin till kaffet. Alltid! Att byta ut mazariner mot punschrullar är mer än en simpel handling - det är en symbolhandling. Det är ett uttryck för den moderna ishockeyn. Den som vi tycker så ofantligt illa om. First they take our mazarin, then they give us klappor.

I Örebro i onsdags fick jag se AIK förlora. Det var en världslig sak. Vad värre var: i första periodpausen fick jag punschrulle till kaffet igen. Jag trodde jag skulle spy. Missförstå mig rätt, jag har verkligen inget emot punschrullar överlag. Punschrullar kan till och med vara riktigt goda - men inte i första periodpausen! I första periodpausen ska det vara kaffe & mazarin. Punkt slut. Att Behrn Arena inte serverar mazariner till kaffet är en skandal. Det går att jämföra med Cloetta Centers (och andra lantisladors för den delen) förbannade klappor. Allt hänger ihop. Inget sker av en slump. First they take our mazarin, then they give us klappor.

Om ett par timmar sätter jag mig i bilen och åker till Märsta. I Pinbackshallen kräver jag kaffe & mazarin. Jag kräver det! Får jag inte kaffe & mazarin vete fan vad som sker. Kanske går jag bärsärk, tänder en bengal och slåss med polisen. Kanske ber jag någon av mina smartphoneutrustade vänner att lägga upp en obehaglig bild på twitter. För att visa missnöje och protestera. Mot den förbannade utvecklingen. Mot den moderna ishockeyn. Mot att ingenting längre tillåts vara heligt. Mot punschrullar, chokladbollar, grillkorv (den ska vara kokt!), klappor, Håkan Loob och hans moster. First they take our mazarin, then they give us klappor.

Inga kommentarer: