onsdag 30 juni 2010

Sommarhajk

Tjipp på er!

Minns ni när Bengt Alsterlind drömde sig bort till de skotska högländerna och tillverkade en alldeles egen säckpipa? Jaså, inte det. Ja, men det gör inget för idag ska jag, Boris wanna-be-Bengt, drömma mig bort till en sydafrikansk fotbollsarena istället. Där kan man höra de mest fantastiskt härliga toner. Därför ska jag idag tillverka en alldeles egen vuvuzela. Det är ganska enkelt faktiskt och nu ska jag visa er hur det går till. Det är ju förstås ingen riktig vuvuzela men det är svårt att få tag i riktiga vuvuzelor i Sverige. Det finns de som tillverkar dem men det är som sagt ganska svårt att få tag i dem.

Det jag ska visa är enkelt att göra. Vi behöver tre rör från gamla hushållsrullar, en tratt i hårdplast och så lite tejp. Det är saker som de allra flesta har hemma men det går att köpa också... Vi börjar med att ta de tre rören. Sådana här rör kan man ha mycket roligt med. Man kan till exempel bygga kanoner av dem och skjuta prick på Tommy Mörth. Men då behöver man ballonger också och det har vi inte idag... Så åter till vuvuzelan. Vi tar och fogar samman rören med hjälp av tejpen. Det fungerar med lim också men det blir lätt lite kladdigt. När de tre rören blivit till ett enda långt rör sätter vi fast plasttratten längst fram. Som ni som har lite fantasi ser framför er tejpar jag riktigt ordentligt för annars är det risk för att vuvuzelan går sönder.

Se där, nu är min vuvuzela klar! Hör så fint det låter när jag tutar i den. Det är bara att blåsa så mycket man orkar samtidigt som man gör sitt bästa för att låta som en skadad elefant. Om ni inte vet hur en skadad elefant låter så kan ni alltid slå på teven och se en fotbollsmatch från VM i Sydafrika. Läktarna tycks fulla av skadade elefanter som ropar efter hjälp.

Nästa gång vi ses ska jag visa er hur man enkelt tillverkar öronproppar med hjälp av kaninpluttar och tuggummi. Men tills dess: Lev livet leende!

Inga kommentarer: