lördag 2 maj 2009

Om Niclas Hävelid

När Dick Tärnström valde att återvända till Gnaget hyllades han för sitt stora AIK-hjärta. Med rätta givetvis. Det är alltid trevligt med hockeyspelare som inte bara låter plånboken styra besluten. Å andra sidan tenderar ofta snacket om hjältar kontra svikare att balla ur och bli onyanserat.

Är den som vill bli rikare automatiskt en svikare?
Än så länge är det faktiskt få som vet huruvida Niclas Hävelid har sagt ja eller nej till AIK. HockeyExpressen har fått en kort pratstund med Hävan där han antyder att han nog helst vill spela i Elitserien till hösten. Ett par korta yttranden, det är allt. Givetvis hakar övriga medier på och kablar ut nyheten i feta rubriker: Hävelid nobbar AIK.

Oavsett om Hävelid nobbar Gnaget eller ej tänker jag inte dyka ned i sörjan av bitterhet och hat. Jag står över det. För det första anser jag inte att någon spelare, vare sig han är sprungen ur AIK eller någon annan klubb, saknar rätt att byta lag. Bara för att jag som supporter är mitt Gnaget trogen betyder inte det att alla spelare måste vara det. Hockeyspelaren är av klubben anställd, han arbetar och tjänar pengar, precis som för övrigt du och jag gör på våra jobb. Och det är väääldigt länge sedan som det var norm och lag att spelaren/arbetaren var sin arbetsgivares egendom. Tack för det, förfäder!

Givetvis är det speciellt att arbeta som elitidrottsman, inte desto mindre har arbetaren rätt att se om sitt hus. När det gäller Niclas Hävelid kan ingen annan än han själv avgöra hur mycket AIK-hjärta han har. Endast Hävelid själv vet om han ens är AIK:are. Vi ska inte glömma att den aktuelle spelaren innan han for till NHL spelade en säsong för Malmö i Elitserien. Dessutom representerade Hävelid Södertälje under lockoutsäsongen 2004/05 (vilket för övrigt även en viss Dick gjorde).

Om vi nu ska tala om svek så ska vi väl åtminstone börja i rätt ordning. Det var länge sedan jag såg Hävelid som en riktig gnagare. Icke desto mindre vill jag så klart se honom i Gnaget. Hävelid är nämligen en riktigt bra hockeyspelare, gnagare eller ej.
-
För alla de svartgula supportrar som närmast slentrianmässigt kallar lagbytare för svikare vill jag påminna om ett par genom åren hyllade AIK:are. Av gemene gnagare hyllas och älskas dessa före detta spelare och ledare. Men i konsekvensens namn kan man verkligen fråga sig varför. Jag tänker alltså på Nebojsa Novakovic, Krister Nordin, Stefan Söderberg, Tommy Söderberg, Rolf Ridderwall och Acke Johnson. Förutom att dessa herrar bland oss svartgula är ihågkomna för sina avgörande insatser i AIK, har de alla någonting gemensamt. Säg så här: Även om huvudrätten bestod av ost smaskades det rikligt med bananer till förrätt.
-
För övrigt har jag förlåtit Rikard Franzén (som kom till Gnaget från Huddinge en gång i tiden) för länge sedan. Till skillnad från många andra gnagare anser jag att det vore helt rätt att hissa upp åttan i taket.
-
Om så skedde vet jag dock en Bluebird som också skulle gå i taket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant fråga. Är Hävelid AIK:are? Han är hockeyfostrad i Enköping spelat i Arlanda, ganska många säsonger i AIK via Malmö (?) till NHL. Han har visserligen gjort den största delen av sin svenska elitkarriär i AIK...
Kan förstå om många har tagit honom till sitt hjärta i AIK... men är han AIK:are?
Är Anders Huusko Djurgårdare eller HV71:are???
Per-Erik Eklund? Stockholmare som gjort fler säsonger i Leksand än AIK??
Å andra sida skit samma de är/var alla duktiga hockeyspelare