tisdag 16 augusti 2011

The times they are a-changin' (Edit)

Genom Prozacs alltid lika underhållande blogg blev jag idag varse att AIK ämnar gå över till digitala matchprogram denna säsong. Först tyckte jag det lät som ett bra skämt. Sedan tyckte jag det lät som ett dåligt skämt. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. I ett så kallat marknadsprospekt från AIK Ishockey Marknad, som nås via denna länk, beskrivs tanken med det digitala matchprogrammet:

"Nuvarande matchprogram ersätts under säsong 2011-2012 från tryckt matchprogram till digitalt. Matchprogrammet kommer att distribueras via AIK Ishockeys hemsida mot en prenumerations-kostnad (halv- eller helsäsong)." (s. 13)

Att AIK Ishockey väljer att gå över till digitala matchprogram har naturligtvis ingenting med miljöhänsyn att göra. Det är inte för att någon på kansliet hastigt och lustigt har blivit trädkramare som pappersupplagan går i graven. Rent krasst handlar det om att spara och tjäna pengar, det förstår till och med en ekonomisk idiot som jag. Vad jag däremot inte förstår är hur AIK Ishockey Marknad ska lyckas sälja tillräckligt många digitala prenumerationer för att annonsörerna ska bli nöjda.

Men det kanske bara är jag som är bakåtsträvare och lite digitalt efterbliven. Jag kanske underskattar dagens moderna hockeypublik.


AIK Ishockey Marknad får således förlåta mig. Jag råkar bara vara en matchprogramsnörd av den gamla sorten. En sån som gillar att bläddra i papper och känna lukten av nytryck. Som gillar att skriva i tips och periodsiffror med bläckpenna. Det är därför som det digitala initiativet inte lockar mig alls. Jag kan redan nu säga att jag inte ämnar prenumerera på AIK:s digitala matchprogram i vinter. Inte desto mindre ser jag med spänning fram emot att se hur många som till skillnad från mig faktiskt gör det.

Och helt apropå ingenting: För tio år sedan visste jag inte vad en blogg var för något.

EDIT 2011.08.17:
EHG uppmärksammar mig på att det digitala matchprogrammet faktiskt ingår i säsongskortet. Det hade jag noll koll på. Därmed når annonsörerna troligen ut till en större publik än tidigare, och inte tvärtom som jag först befarade. Läs mer på AIK:s hemsida.

* * *

Come writers and critics
Who prophesize with your pen
And keep your eyes wide
The chance won’t come again
And don’t speak too soon
For the wheel’s still in spin
And there’s no tellin’ who that it’s namin’
For the loser now will be later to win
For the times they are a-changin’
(Bob Dylan)

17 kommentarer:

Tomas / Brynäsportalen sa...

Jag är helt på din sida. Inget är väl som ett nytryckt matchprogram?
Inte nog med att du kan blädra fram fakta mitt under brinnande match, stryka under det som är viktigt och notera sådant du annars riskerar att glömma i stridens hetta. Du har dessutom trevlig läsning i åratal efteråt. (dvs om man är så nördig att alla program sparas)
Ett påfund att plocka bort sådana måste komma från djävulen själv och vore därme bannlyst från det heligaste av tempel, hockeyarenan!

Black Boris sa...

Tanken är väl att man ska sitta på läktaren med en sån där smartphone eller vad det heter men inte fan har jag en sån heller. Härligt att se dig igen förresten. 4-0? På torsdag blir det tuffare!

Tomas / Brynäsportalen sa...

Torsdag blir betydligt tuffare, men det kliver också in några förstärkningar som vilade idag. Ska bli spännande att se, och man vet aldrig, det kan hända att jag ser det live. :)

Black Boris sa...

Ring mig i så fall!

Tomas / Brynäsportalen sa...

Jag har ny telefon, min gamla och ditt nummer drunknade, men jag har samma nr som tidigare så det vore bra om du skickade ett sms eller nåt så jag får ditt nr igen. :)

EHG sa...

Är inte tanken att "programmet" ska ingå i säsongskortspriset? I så fall är det möjligt att annonsörer når fler mottagare än tidigare.

Det finns ju dock en jäkla massa fina möjligheter att göra ett bra digitalt program - om man har tänkt till. Tex skulle ju det kunna uppdateras även innan match med femmorna och under matchen med statistik.

Nu tror jag väl iofs det kommer bli ett mer statiskt program... men på sikt kanske?

Kürt Kringel sa...

Vänta bara Boris. Inom en snar framtid skall SCAN saluföra bacon digitalt.

Om inte förr så måste du då ha en smartphone.

Ock betänk detta. En gamnling som jag blev med en sådan telefon. På min nya rbetsplats tyckte de att jag behövde det...

Black Boris sa...

Tomas: Fixat!

EHG: Du har rätt! Såg nu på hemsidan att det digitala matchprogrammet ingår i säsongskortet. Därmed torde ju annonsörerna bli mer än nöjda. Lite sopigt av mig att inte ha koll på det.

KK: Jaja, smartphone hit och bacon dit. Finns det ingen snygg subtilphone?

Eddie sa...

på detta vis tycker jag att man glömmer dem som kommer hem för första gången.

Black Boris sa...

Jag håller med dig Eddie. Och det är inte bara de nya besökarna man missar. Som Tomas var inne på i en tidigare kommentar: Vi är några stycken som gärna sparar matchprogrammen för framtida nostalgibruk.

the Dude sa...

Tja! Adam, PR-ansvarig AIK Ishockey här. Och en av de bakom beslutet att delvis övergå till digitalt matchprogram.

Jag gillar diskussionen. Och håller i många stycken med om det som diskuteras. Det tryckta matchprogrammet har ett egenvärde. Dock inte i dess nuvarande form. Jag hoppas AIK Ishockey inom en snar framtid kan erbjuda en fyllig tryckt produkt som kommer ut några gånger om året. Ett typ av magsinsformat.

Jag ska ger er skälen till varför förändringen görs (för det försvinner ju inte helt):
- det tryckta matchprogrammet kostar alldeles för mycket. Det är helt enkelt svårt att få ekonomi i. Det sålde inte heller speciellt bra. 7-8 procent av arenabesökaren köpte ett program förra året.
- Inaktuellt. Det är svårt att få ett program aktuellt, speciellt med matcher så tätt inpå varandra som vi har i Elitserien. Vissa gånger var tabellen två omgångar gamla (!). Det är inte okej om man lever i den värld vi lever.
- Resurskrävande. Det tar enormt med resurser att producera ett matchprogram. Både vad gäller skrivande, design och övrig produktion. Möjligen funkar det om man som i fotbollen har hemmamatch varannan vecka och dessutom betydligt färre hemmamatcher. Vi ska tyvärr producera program till 28 matcher per säsong. I nuläget finns dessa resurser tyvärr inte.

Under denna säsongen kommer vi erbjuda alla besökare ett tryckt matchblad (gratis) på åtta sidor som kommer innehålla: laguppställningar, en ledare (från den sportsliga organisationen) samt en slimmad statistik-sida.

Jag vill också ge er några av fördelarna med digitalt matchprogram:
- livescore, statistik, laguppställningar i realtid
- Möjlighet att få ett matchprogram även om du inte är på matchen. Tom luleå-gnagaren kan få känna sig delaktig.
- Interaktivitet med publiken. Man kommer kunna rösta på matchens spelare, delta i tävlingar mm.
- liverapporter och liveintervjuer från rinkside i periodepauserna.
- Vi kommer också ha en "liveredaktör" vi rinkside som rapporterar om det senaste, typ skador och annat...
- Livesända presskonferenser...

Sorry för ett extremt långt inlägg. Men jag förstår att frågan berör och tycker diskussionen är viktig. Jag tror själv mycket på ett tryckt matchprogram, men i dess nuvarande form är det inte möjligt. Jag tror dock på sikt att vi kommer hitta ett bra format på detta också.

Mot Märsta!

Black Boris sa...

Hej Adam!

Stort tack för ditt inlägg. Jag köper dina argument och tycker att det du skriver låter vettigt rakt igenom. När det gäller de 8-sidiga matchbladen som kommer att delas ut efterlyser jag dock, utöver de ingredienser du tar upp, en presentation av spelare och ledare, dvs. bilder + korta faktatexter. Detta är något som jag tror att många nya besökare vill ha.

Återigen stort tack för ditt inlägg - som i mitt tycke var precis lagom långt. Du gör ett bra och mycket uppskattat jobb!

Mot Märsta!

Anonym sa...

Öhhh...? Luleå-gnagare? Finns det såna?

Rätt lämpligt att "ordverifieringen" till denna kommentar blev; mything...

Black Boris sa...

Vi är överallt!

Olof Loklint sa...

Matchprogram! I ABB-arena har det under de senaste åren funnit ett "program" tillgängligt för alla nördar. Visserligen bara i form av ett lösblad men likt förbaskat ett - program! Ungefär lika innehållsrikt som vilket program som helst i kommersiell TV. Så varför klaga?

En stor förtjänst med detta program är den mångsidiga användningen. Till exempel kan man vid behov snyta sig i nämnda program eller bära kladdiga kanelbullar däri! Det kallar jag ett mervärde som den digitala motsvarigheten aldrig kommer att uppnå! Hur skulle det se ut? Snyta sig i Iphonen?

...

Black Boris sa...

GurkOlle, du har mejl!

Materialarna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.